فریزدرای یا خشک کردن انجمادی فرآیندی است که در آن ماده منجمد و با قرار گرفتن در محیط خلاء، آب منجمد درون ماده بطور مستقیم به بخار تبدیل می شود. با این روش خاصیت شیمیایی و فیزیکی مواد برای مدت زمان طولانی حفظ می شود.
رئیس بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: نمونه هایی از دستگاه فریز در بخش صنعتی و آزمایشگاهی در کشور ساخته شده اما در مقیاس دستگاههای کوچک و در موضوع زعفران برای نخستین بار است که این دستگاه رونمایی می شود.
سرهنگ محمد روحانی افزود: دستگاه فریزدرایر زعفران برای کاربرد در بخش خانگی ساخته شد و از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد و به گفته سازندگان آن این دستگاه بگونه ای ساخته شده که قابل کپی برداری نیست.
وی ماندگاری کم، از بین رفتن خواص محصول و آلودگی را از معایب خشک کردن به روش سنتی ذکر و بیان کرد: با استفاده از دستگاه فریزدرایر این معایب از بین می روند. این دستگاه فقط در آمریکا ساخته شده که به دیگر کشورها هم صادرش نمی کند اما با استفاده از توان داخلی و در مدت زمان 10 ماه با هزینه 250 میلیون ریال در داخل ساخته شد و امکان ساخت 2 هزار دستگاه از آن در سال وجود دارد.

ایجاد 134 هزار کارگاه در چهار سال
مدیر صنایع تبدیلی بسیج سازندگی کشور هم در این مراسم گفت: استفاده از ظرفیتهای مختلف، توان داخلی و حمایت از آنها بخصوص در مورد صنایع کوچک و محلی از جمله برنامه هایی است که در بسیج سازندگی دنبال می شوند.
میرمهدی مهدوی افزود: در این مسیر ظرف چهار سال اخیر 134 هزار و 227 کارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد و 25 هزار میلیارد ریال تسهیلات به تولیدکنندگان پرداخت شده است.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشار: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.