جاماندگان از راهپیمایی کربلا چشم امید به دهه آخر صفر داشتند و چند روز مانده به عزای غریب توس هیاتهای پیاده از مردم فارس، عرب، ترک و کرد از جای جای کشور رهسپار دیار ثامن الاحجج(ع) شدند تا با عزاداری در جوار آن حضرت به سهم خود از این سفره توشه معنوی برگیرند.
امروز 28 آبان زائران امام رئوف در جای جای آستان ملائک پاسبان رضوی ماوا گزیده اند و با زیارت و عزاداری برای شهادت آن امام همام دلها را سبک و روح و جان را صفا بخشیده اند.
پرچم ثامن الاحجج(ع) امروز در شهر امام رضا به دست 320 هزار زائر پیاده و بیش از یک میلیون مسافر و مجاور در اهتزاز است. چهار هزار هیات مذهبی از هر سوی شهر به سمت حرم رضوی به حرکت درآمده اند و نوای حزن انگیز مداحی و صدای کوبیدن طبل آنها غم را بر فضای شهر حاکم کرده است.
امروز 520 ایستگاه صلواتی در سطح شهر مشهد پذیرای زائران پیاده و عزاداران مجاور است تا همگی از سفره نذورات مردمی که به نام امام رضا(ع) تهیه شده متنعم شوند.
امروز گسترده ترین سفره برای عزاداری امام رئوف توسط واقفان آن حضرت پهن شده است. 20 موقوفه از موقوفات آستان قدس رضوی به عزاداری برای امام رضا(ع) به منظور روضه خوانی، پخش نذورات و پذیرایی از زائران اختصاص دارد که امروز به نیات واقفین عمل می شود.
عزاداری برای امام رضا(ع) در شهر مشهد قدمتی دیرینه داشته و با آداب و رسوم خاصی همراه است. قدیمی‌ترین سند موجود مربوط به سال 1282 هجری قمری است. در این اسناد هزینه‌ های مربوط به برگزاری مجلس روضه‌ خوانی دهه آخر ماه صفر در ایوان طلای (ایوان نادری) حرم مطهر از محل مصارف موقوفه وزیر نظام در سال 1293 قمری و هزینه‌ های برگزاری مراسم روضه ‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در سال 1327 قمری، خطبه خوانی شب شهادت امام رضا (ع) ذکر شده است.
دهه آخر صفر امسال نیز به روال سالهای گذشته آیینهای ویژه برای عزاداری امام رضا(ع) برگزار می شود که از جمله آنها خطبه خوانی شب شهادت، اجتماع رضویون، مراسم شام غریبان، عزاداری زنان محله نوغان، دسته روی هیات سادات رضوی و هیات خادمان بارگاه منور امام رضا(ع)، پخش نذورات و عمل به موقوفات حضرت رضا(ع) است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.