مرتضی بختیاری روز دوشنبه به مناسبت نخستین سالگرد صدور حکم تولیت جدید آستان قدس رضوی از سوی رهبر معظم انقلاب در یک نشست خبری عملکرد یکساله آستان قدس رضوی را در حوزه های مختلف با محوریت زائر و کمک به نیازمندان تشریح کرد و گفت:‌خدمت رسانی به زائر از مبداء تا مبداء در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: در دوره تولیت جدید براساس منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب ، خدمت رسانی به زائر از مبدا تا مبدا تکلیف شد به گونه ای که زائر از دورافتاده ترین نقطه از کشور که عزم حرکت به سوی مشهد می کند تا زمانی که به خانه بازمی گردد باید سفری بدون دغدغه و زیارتی آسان، داشته باشد.
بختیاری افزود: به طور قطع حرم مطهر رضوی با برخورداری از 40 هزار خادم قادر به خدمت رسانی به زائران از مبداء تا مبداء نیست لذا طرح توسعه خادم یاری با هدف تکریم زائر طراحی شد تا تعداد خادمان حضرت رضا (ع) از 40 هزار به 100 هزار نفر و در آینده به چهار میلیون نفر افزایش یابد.
وی بیان کرد: طرح 'خدمت، خادم و مخدوم' به منظور توسعه خادم یاری از طریق راه اندازی سایتی در پورتال آستان قدس رضوی به منظور ثبت نام از دلدادگان حضرت رضا (ع) در اقصی نقاط کشور که می توانند خدمتی به زائران ارائه دهند، به اجرا درآمد.
وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی در 18 استان کشور موقوفه ای به نام حضرت رضا (ع) ندارد اما نمایندگی آستان قدس در همه استانها راه اندازی شد تا بتوان از ظرفیت خادمیاری دلدادگان حضرت رضا (ع) برای خدمت رسانی به زائران از مبداء تا مبداء بهره گرفته شود.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: خادمان بارگاه منور رضوی مکلف هستند در هر ماه هشت روز و در هر روز 6 ساعت در حرم مطهر به زائران خدمت می کنند لذا خادمانی که از طریق طرح 'خدمت، خادم و مخدوم' پس از کسب شرایط لازم مفتخر به کسب عنوان خادم شدند می توانند خدمت خود را در حوزه مسئولیتی و در شهر خود به نام امام رضا (ع) به زائران نیازمند ارائه دهند.

**ابلاغ نخستین حکم خادمی زنان در حرم مطهر همزمان با میلاد حضرت زهرا (س)
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: همزمان با روز مادر و میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) نخستین حکم خادمی زنان در حرم مطهر از سوی تولیت آستان قدس رضوی ابلاغ می شود.
بختیاری افزود: همچنین در سالروز میلاد حضرت زهرا (س) رواقی به نام آن حضرت در حرم مطهر رضوی ویژه زیارت بانوان راه اندازی می شود.

** راه اندازی معاونت امور بین الملل در تشکیلات آستان قدس
وی از راه اندازی معاونت امور بین الملل در تشکیلات آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: توسعه خدمات رسانی به زائران خارجی و تعامل بیشتر با کشورهای اسلامی در دستور کار این معاونت قرار خواهد گرفت.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ااضفه کرد: با اقدامات فرهنگی انجام شده و توسعه خدمات به زائران برای ارتباط بیشتر با زائران خارجی، توجه به این نوع زائران از سیاست های آستان قدس رضوی در آینده می باشد.
وی بیان کرد: پارسال دو میلیون و 500 هزار زائر خارجی در حرم مطهر رضوی حضور یافتند که پیش بینی ما تا پایان سال جاری با توجه به توسعه خدمات به این نوع زائران، چهار میلیون نفر خواهد بود.
وی اظهار کرد: آغاز احداث موزه جامع رضوی در 14 هزار مترمربع زمین نیز در راستای توسعه زائرپذیری از کشورهای خارجی انجام گرفته است.
** رسیدگی به موقوفات
وی اظهار کرد: ابلاغ حکم رهبر معظم انقلاب برای تولیت جدید، اهداف هفتگانه را براساس منشور معظم له در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفت و طی یک سال گذشته از صدور این حکم؛ کارهای مختلف با محوریت خدمت رسانی بهتر به زائران و مجاوران انجام گرفته است.
بختیاری بررسی داشته های آستان قدس درباره رقبات و موقوفات، رسیدگی به امور موقوفات و بررسی آنها مبنی بر رعایت نیات واقفین و جمع بندی مجموعه فعالیتهای فرهنگی آستان قدس رضوی را از نخستین اقدامات تولیت بعد از انتصاب ذکر کرد.
وی اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی در زمینه بررسی فعالیت های فرهنگی در آستان قدس رضوی بیش از 100 جلسه با اساتید و متخصصین این حوزه در تهران و مشهد برگزار کرد که نتیجه این جلسات منجر به راه اندازی سازمان جدیدی به نام سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی شد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با اضافه شدن سازمان فرهنگی آستان قدس، پیگیری، برنامه ریزی و اجرای امور فرهنگی و مدیریت نهادهای فرهنگی وابسته به آستان قدس در خارج از حیطه حرم مطهر برعهده این سازمان نهاده شد و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان متولی انجام فعالیتهای فرهنگی داخل حرم مطهر شد.
بختیاری با اشاره به سیاست اصلی آستان قدس رضوی مبنی بر زائرمحوری گفت: معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس در یک سال گذشته اقدام به برگزاری نخستین اجلاس اعتاب مقدسه در سالروز میلاد حضرت رضا (ع) کرد و دومین اجلاس در کربلا با برنامه ریزی این معاونت برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته 27 میلیون زائر وارد حرم مطهر شدند و 255 میلیون تشرف به حرم انجام گرفته که رقم بسیار بالایی است لذا معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی رسالت سنگینی برای ارائه خدمات فرهنگی به این تعداد زائر دارد.

**تشرف 300 هزار زائر اولی در سال 95 به حرم مطهر رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در راستای عمل به منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی به نیازمندان، معاونت امداد مستضعفان در سال جاری راه اندازی شد که با کمک سپاه، بسیج و کمیته امداد اقداماتی را در جهت رسیدگی به نیازمندان در خراسان بزرگ و برخی نقاط دیگر کشور انجام داد.
بختیاری افزود: همچنین به همت این معاونت امسال زمینه زیارت 300 هزار زائر اولی از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر رضوی فراهم شد که این زائران به مدت سه روز مهمان آستان قدس رضوی بودند و مکان اسکان و غذای آنان تامین شد.

**تدوین و تصویب چشم انداز راهبردی آستان قدس رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: براساس منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب چشم انداز راهبردی آستان برای دوره جدید در قالب 6 سرفصل و 30 بند تدوین و تصویب شد.
بختیاری افزود: چشم انداز راهبردی آستان قدس رضوی با تشکیل کارگروه های مختلف در حوزه های موقوفات، اراضی و املاک، عمرانی، علم و فناوری، تندرستی و سلامت، برنامه ریزی و امور اداری با مسئولیت مدیران آستان قدس در چندین نشست تخصصی تدوین شد.
وی بیان کرد: کارگروه های مذکور راهبردهای آستان قدس رضوی را در سه بخش سیاستهای راهبردی، یکهزار و 578 عامل حیاتی و 475 شاخص موفقیت تقسیم بندی کردند که فعالیتهای آستان قدس در سالهای آینده براساس این راهبردها خواهد بود و زمینه ارزیابی فعالیتها را مهیا می کند.

**توجه به اقتصاد مقاومتی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: محور و راهبرد همه فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی در چشم انداز اقتصاد مقاومتی تعیین شده است.
بختیاری افزود: ابتدای امسال به منظور بررسی وضعیت شرکتهای اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی 100 مجمع برای کلیه شرکتها و موسسات اقتصادی وابسته تشکیل شد و مشخص گردید که برخی شرکتها زیان ده و تعدادی نیز سودده هستند.
وی بیان کرد: گزارش این مجامع و نتیجه نهایی بررسی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی تهیه و به تولیت آستان قدس رضوی ارائه شد.
رئیس هیات مدیره سازمان اقتصادی رضوی گفت: مسیر اقتصادی آستان قدس رضوی حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان خواهد بود لذا تیم‌ های اقتصادی از اساتید و فرهیختگان برجسته دانشگاه تشکیل ‌شده است تا فعالیتهای اقتصادی آستان با کمک این تیم ها در جهت اقتصاد دانش ‌بنیان و سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام شود.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای اقتصادی آستان قدس بر محور کمک به نیازمندان اظهار کرد: بنا به دستور تولیت آستان قدس رضوی کمیسیون اقتصادی امداد مستضعفین تشکیل شده که قرار است از طریق تصمیمات این کمیسیون برای محرومین دو هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
بختیاری افزود: آستان قدس رضوی در برخی پروژه های راه سازی مانند راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد، محور مشهد – قوچان یا محور بجنورد – مشهد وارد همکاری با نهادهای دولتی شده اما هنوز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.
وی همچنین در حوزه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: بخشنامه ای از سوی تولیت آستان قدس رضوی در سال جاری به همه موسسات و شرکتهای تابعه مبنی بر خرید کالای ایرانی و استفاده از تولیدات داخل ابلاغ شد و ملاک عمل همه برنامه ها حمایت از تولید داخل قرار گرفت.

**راه اندازی دانشگاه جامع رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: کارگروه علم و فناوری متشکل از اساتید برجسته دانشگاه ها در مجموعه آستان قدس تشکیل شده است که در حال انجام فعالیتهایی می باشند که نتیجه این فعالیتها ونشستهای آنها راه اندازی دانشگاه جامع رضوی در آینده نزدیک خواهد بود.
وی بیان کرد: مشهد ظرفیت تبدیل به مرجعیت علمی جهان اسلام را دارد و در این مسیرگام‌ هایی هم برداشته شده است که به ‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داد.
بختیاری افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای توسعه بخش سلامت،‌ بیمارستان رضوی به یک مرکز بسیار قوی در حوزه سلامت تبدیل شده و قرار است قطب درمان سرطان در کشور باشد.
وی بیان کرد: به محض صدور مجوزهای لازم دانشگاه علوم پزشکی آستان قدس رضوی نیز راه اندازی می شود.

**کمک 40 میلیارد ریالی خیرین برای ساخت زائرشهر و زائرسرا
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: به منظور تسهیل زیارت برای زائران نیازمند ساخت زائرشهر و زائرسرا از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفت که خیرین در ساخت این مجموعه ها به آستان قدس تاکنون 40 میلیارد ریال کمک کرده اند.
بختیاری افزود: احداث زائرشهر با ظرفیت پذیرش 20 هزار زائر در زمینی با گستره 33 هزار هکتار واقع در منطقه طرق آغاز شده که فاز نخست آن 65 درصد پیشرفت اجرایی دارد و در سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: ساخت زائرسرا نیز در زمینی به گستره هشت هزار مترمربع با ظرفیت پذیرش سه هزار زائر واقع در کوی طلاب آغاز شده که فاز اول و فاز دوم آن اجرا شده که در شش ماهه اول سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود.
وی اظهار کرد: ساخت آشپرخانه مرکزی حضرت رضا (ع) در زمینی به مساحت دو هکتار در مشهد آغاز شده که فاز نخست آن با ظرفیت پخت غذا برای 25 هزار نفر در هر وعده؛‌ خرداد ماه سال آینده بهره برداری می شود.

**وصول 10 هزار میلیارد ریال از مطالبات آستان قدس رضوی از دولت
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آستان از دولت 34 هزار میلیارد ریال طلبکار است که این رقم در برنامه ششم توسعه ذکر شده و قرار است در بودجه سالانه لحاظ شده و بخشی از آن از طریق تهاتر و واگذاری شرکتهای دولتی به آستان وصول شود.
بختیاری افزود: از این مبلغ تاکنون 10 هزار میلیارد ریال وصول شده است و آستان قدس رضوی به منظور جلوگیری از تضییع حقوق موقوفه به شدت پیگیر وصول مطالبات خود از دولت می باشد.

**خوداظهاری 200 نفر از ساکنین اراضی موقوفی فاقد سند آستان قدس
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در راستای اجرای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری و مصوبه مساعدتی تولیت آستان، عرصه منازل مسکونی واقع در حاشیه شهرها و روستاهایی که اراضی آن متعلق به موقوفات آستان قدس و فاقد سند است و اشخاص در آن اعیانی احداث کرده و نتوانسته اند حق تقدیمی را بپردازند، با در نظر گرفتن شرایط ویژه به آنان مساعدت شده تا خانه ها سنددار شوند.
بختیاری افزود: برای رفع این مشکل در جلساتی شیوه نامه‌ های مساعدتی مورد تصویب قرار گرفت و سه دستورالعمل برای اراضی موقوفی سرخس، اراضی موقوفی حاشیه شهر که مردم از طبقات محروم در آن ساکن هستند و اراضی موقوفی کوی کارگران منطقه سیدی مشهد تصویب و ابلاغ شد.
وی بیان کرد: بر اساس مفاد این مصوبه، صاحبان اعیان مسکونی در اراضی موقوفات آستان قدس رضوی می‌توانند متناسب با مساحت و موقعیت منطقه به منظور استفاده از معافیت پرداخت حق تقدیمی با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمت آستان قدس رضوی یا ادارات املاک و اراضی تابع این معاونت از این مساعدت در راستای سنددار شدن خانه ها بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: از روز شنبه هفته گذشته که این مصوبه به اجرا درآمده است 200 نفر به دفاتر پیشخوان مراجعه و خوداظهاری داشته اند.

**تشکیل شورای فقهی برای نظارت بر عمل به اجرای نیات واقفین در آستان قدس رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: به منظور نظارت برعمل به نیات واقفین و جلوگیری از تضییع حقوق وقف، شورای فقهی با عضویت فضلا و فقهای برجسته تشکیل شده است.
بختیاری افزود: رقبات موقوفات آستان قدس رضوی به طور کامل ساماندهی شده و درآمد و نحوه هزینه عواید موقوفات قابل رصد می باشد.
وی بیان کرد: از آنجا که حقوق موقوفه بر قانون حاکم است و آستان قدس یک نهاد موقوفاتی است از پرداخت مالیات معاف شده است.

****پیش بینی حضور هفت میلیون زائر نوروزی در حرم مطهر رضوی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: پیش بینی می شود با توجه به ساعت تحویل سال نو و توسعه خدمات به زائران در نوروز امسال پذیرای هفت میلیون زائر در حرم مطهر رضوی باشیم.
بختیاری افزود: فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی بسیاری برای زائران نوروزی پیش بینی شده است ، همچنین در این ایام توزیع بسته های فرهنگی و غذا در حرم مطهر رضوی در سه وعده و برای زائران بین راهی در نظر گرفته شده است.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.