آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در جمع اعضای ستاد ساماندهی فرهنگی زائران دهه آخر صفر در مشهد افزود: از جمعیت حدود 350 هزار نفر زائر پیاده ای که به مشهد می آیند حداکثر 50 هزار نفر در این شهر محل اسکان و استقرار دارند اما بقیه مکانی را برای اسکان ندارند لذا تامین این مهم اولویت نخست زائرین پیاده در این روزها است.
وی تجربه پذیرایی از زائران پیاده در منزل مردم را لذتبخش توصیف و بیان کرد: همانند میزبانی مردم کربلا در اربعین امام حسین(ع) باید این نحوه پذیرایی میان مردم مشهد توسعه یابد و آنچنان که باید این مساله در میان مردم تبلیغ نشده است. شهرداری، صدا و سیما و دیگر دستگاههای متولی به ویژه در فضای مجازی این نوع پذیرایی را تبلیغ کنند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: پیشتر مسائل و برنامه های آستان قدس از مردم مشهد جدا بود. باید این برنامه ها بگونه ای باشد که فعالیت مردم و این نهاد به هم گره بخورد و برنامه های هیاتهای مذهبی در ایام مختلف مانند دهه آخر صفر به صورت هماهنگ در حرم مطهر رضوی نیز برگزار و اجرا شود. حتی در حرم مطهر به صورت متمرکز برای هیاتهای مذهبی که از سراسر کشور به مشهد می آیند مکان و برنامه هماهنگ برنامه ریزی شود.
وی همچنین از سطح کیفی برخی سخنرانیها در حرم مطهر از جمله در طرح حلقه های معرفت انتقاد و بیان کرد: بزرگترین مشکل ما در خطابه ها و سخنرانیهای مذهبی این است که در آنها رنگی از انقلاب نباشد. دینی که در آن رنگی از انقلاب نیست و در میان مردم بیان می شود در رقابت با انقلاب است.
آیت الله علم الهدی بر لزوم افزایش کیفیی برنامه حلقه های معرفت در حرم مطهررضوی تاکید و بیان کرد: امروز در حالی که مردم دسترسی کامل به مسائل شرعی دارند بیان احکام در حلقه های معرفت اتلاف وقت است. آن چیزی که باید پاسخ داده شود شبهات فکری جامعه در رابطه با مهدویت، انقلاب و تقابل کشور با آمریکا است.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: بر اساس برآوردها امسال 350 هزار زائر پیاده و در مجموع 3.5 میلیون زائر در 10 روز منتهی به آخر ماه صفر به مشهد می آیند. پارسال 3.3 میلیون زائر در این ایام به مشهد آمدند.
محمدحسن واحدی افزود: 276 ایستگاه زائر در مسیرهای منتهی به مشهد از زائران پیاده دهه آخر صفر پذیرایی می کنند و تا امروز 160 ایستگاه در جاده های استان برپا شده است. همچنین تا این لحظه 20 هزار زائران پیاده که بیشتر از استانهای خراسان شمالی، گلستان و خراسان جنوبی هستند در مسیرهای منتهی به سوی مشهد در حرکت اند. 17 استان کشور نیز در مسیر زائران پیاده ایستگاه زائر برپا می کنند.
وی ادامه داد: 160 پایگاه اورژانس و امداد و نجات با 370 دستگاه آمبولانس و سه باالگرد امدادی در خراسان رضوی آماده خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفرهستند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست به فعالیتهای قرارگاه فرهنگی زیارت اشره و بیان کرد: اجتماع 50 هزار نفری دانش آموزان در سالروز وفات پیامبر مکرم اسلام، برنامه قرار زیارت برای مجاوران بارگاه منور رضوی و برافراشتن بیرق عزا بر سردر اماکن عمومی و خصوصی مشهد از جمله برنامه های مهم این نهاد در ایام پیش رو هستند.
حجت ‌الاسلام سید جلال حسینی افزود: 567 روحانی با اعزام به ایستگاههای زائردر مسیر پیاده روی و مراکز اقامتی در مشهد به ارائه محتوای تبلیغی استاندارد در مباحث فرهنگی می پردازند.
وی ادامه داد: استقبال و اجرای برنامه هماهنگ برای حدود 15 هزار زائر پاکستانی در حرم مطهر رضوی و اعزام مبلغ در ایام شهادت امام رضا(ع) به 14 کشور اسلامی به منظور برپایی همایشهای علمی و ارتباط با 50 مرکز اسلامی در آن کشورها از برنامه های بین المللی آستان قدس رضوی است.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در این ایام به منظور تامین امنیت زائران پیاده و شهر مشهد قرارگاه انتظامی امام رضا(ع) در حوزه های ترافیکی، انتظامی و امنیتی راه اندازی شده است.
سردار قادر کریمی افزود: 200 گروه پلیس در مسیرهای منتهی به مشهد و چندین گروه به صورت نامحسوس تامین امنیت زائران پیاده را بر اساس تهدیدهای احتمالی بر عهده دارند.
شهردار مشهد نیز به دو برابر شدن جمعیت حاضر در این کلانشهر در ایام پایانمی ماه صفر اشاره و بیان کرد: فضای شهر را امام رضایی می کنیم ودر این زمینه همه دستگاههای مختلف شهرداری در آماده باش کامل خواهند بود.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: شهرداری مشهد تا 10 کیلومتر از مبادی ورودی شهر را برای پذیرایی از زائران پیاده رضوی پاکسازی و آماده کرده است.
وی ادامه داد: 70 هزار نفر نیز در سامانه خدمت به زائران پیاده دهه آخر صفر در مشهد نام نویسی کرده اند و بر این اساس مشهدیها پذیرایی 60 هزار زائر پیاده را در منازل خود تقبل کرده اند.
خبرنگار: ناصراسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3321/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.