اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از حسن گیاهی گزارش داد: مرمت حمام تاریخی قلندرآباد که از سال 1394 با مشارکت اداره میراث فرهنگی فریمان و شهرداری قلندرآباد شروع شده بود با نصب کتیبه بر سر در آن به اتمام رسید.
وی به تغییر کاربری این اثر به عنوان خانه فرهنگ و هنر قلندرآباد افزود: این کاربری فرهنگی خواهد بود و اقدامات تجهیز آن هم اکنون از سوی میراث فرهنگی و شهرداری در حال پیگیری است.
رئیس اداره میراث فرهنگی فریمان ادامه داد: احیاء این بنای تاریخی ضمن توسعه گردشگری شهرستان، حفظ ارزشها و یادمانهای تاریخی فریمان است که می‌تواند سیر تکوین شهرسازی و معماری را بازگو و خاطرات گذشتگان را حفظ کند.
حمام تاریخی بخش قلندرآباد شهرستان فریمان یکی از آثار تاریخی ملی ثبت شده متعلق به دوره قاجار است که خلاقیت و هنرنمایی عصر خویش را در قالب شاهکاری زیبا به نمایش گذاشته است. این بنا علاوه بر جایگاه معماری و مهندسی، نمادی از فرهنگ و تمدن مردم این شهر به حساب می آید و نقش بسیار مهمی در حیات اجتماعی منطقه قلندرآباد دارد و با وجود گذشت بیش از 100 سال از احداث آن به نوعی قسمتی از خاطرات مردم این شهر محسوب می شود که که تا اواخر سال 1386 از آن استفاده می شد.
شهر قلندرآباد در 18 کیلومتری شرق فریمان قرار دارد. فریمان در فاصله 60 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.