دکتر مرتضی طالبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم خراسان رضوی طی سالهای اخیر نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت پیشرفت زیادی داشته و هم اکنون ارائه خدمات درمانی در این استان شرایط نسبتا مطلوبی دارد.
وی ادامه داد: 195 پزشک متخصص و عمومی در 14 شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به غیر از شهر مشهد فعالیت دارند و به جز چند شهر سایر مناطق استان خراسان رضوی از نظر دارا بودن پزشک عمومی و متخصص مشکلی ندارند.
مدیر امور بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی مشهد گفت: مشکلات کمبود پزشک در چند شهرستان خراسان رضوی نظیر سرخس نیز با جذب پزشک طرحی و رفع چالشها و معضلات مربوطه به زودی رفع می شود.
وی افزود: فقدان تمایل پزشکان به ماندگاری در مناطق محروم به علل مختلفی بستگی دارد. نبود زیرساختهای رفاهی و اقامتی، کیفیت نه چندان مطلوب جاده ها، فقدان زیرساختهای آموزشی و پرورشی برای فرزندان پزشکان و تاخیر در پرداختهای دانشگاه از سوی سازمانهای بیمه گر از جمله علل ناماندگاری پزشکان در مناطق محروم به شمار می رود.
دکتر طالبی ادامه داد: مدت تاخیر در پرداخت کارانه پزشکان از سوی وزارت بهداشت و درمان به بیش از یک سال رسیده و همچنین پرداخت صورتحساب پزشکان از سوی بیمه ها با تاخیر زیادی صورت می گیرد.
وی گفت: خدمت پزشکان متخصص و عمومی فعال در شهرستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چندین طریق است. پزشک طرح خدمتی خود را می گذراند و یا در قالب انعقاد تفاهمنامه با بیمارستان فعالیت داشته و یا اینکه بطور مستقل خارج از چارچوب دانشگاه مطب دارد.
مدیر امور بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی مشهد افزود: در قالب طرح خدمتی پزشکان، ظرفیت بکارگیری محدود است بطوری که بر اساس سهمیه وزارت بهداشت از سراسر کشور دستورالعملهای مربوطه و تخصصهای مورد نیاز در بیمارستانهای سطح استان توزیع می شوند.
وی اد امه داد: پزشکانی که در قالب تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند اگر پرداخت حقوق و زیرساختهای لازم مانند رفاهی، آموزشی و ارتباطی آن شهرستان فراهم نباشد حاضر به ادامه فعالیت نیستند و پزشکان طرحی متخصص و عمومی نیز با این شرایط پس از گذارندن تعهدشان تمایل به ماندن ندارند.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حدود 9 هزار دانشجو و 20 هزار کارمند بهداشتی و درمانی قطب پزشکی در شمال شرق کشور محسوب می شود.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.