به گزارش ایرنا محمدرضا حیدری روز سه شنبه در نشست اعضای شورای شهر مشهد با رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان و هیات همراه افزود: مشترکات فراوانی میان ایران و پاکستان وجود دارد و فرهنگ این 2 کشور با هم تنیده شده است.
وی بیان کرد: دین، قرآن و رسول وحدت بخش از مشترکات و حلقه اتصال این 2 ملت بویژه ایالت بلوچستان و خطه خراسان است و با توجه به این اشتراکات می توان در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی و فنی مهندسی همکاری های مشترک زیادی داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مشهد به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) میزبان زائران خارجی زیادی است و مشهد و خراسان بزرگ با برخورداری از زمینه های فرهنگ و ادب کهن، زیرساخت های حمل و نقل شهری، گردشگری، ظرفیتهای شهری و فضای سبز می تواند مرجع و کانونی برای حضور زائران و گردشگران پاکستانی باشد.
حیدری ادامه داد: شهرداری مشهد آمادگی تبادل تجربیات در حوزه های ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و اداره شهرها بویژه در زمینه توسعه فضای سبز و صدور خدمات فنی مهندسی را با پاکستان و ایالت بلوچستان دارد.
وی با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 از سوی آیسسکو بیان کرد: این رویداد بزرگ فرهنگی نیز می تواند زمینه ساز فعالیتهای مشترک فرهنگی بین ایران و پاکستان باشد.
حیدری ادامه داد: همچنین شهرداری مشهد ریاست شبکه آسیایی جامعه ایمن را تا سال 2020 عهده دار است لذا در حوزه دانش فنی و زیرساختهای مدیریت بحران نیز آمادگی تبادل تجربیات را داریم.
وی گفت : طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن جمعیت کلانشهر مشهد سه میلیون و 300 هزار نفر است که 10 درصد این جمعیت، یعنی حدود 300 هزار نفر از مهاجران سایر کشورها هستند.

*ارتباط مشهد و پاکستان می تواند زمینه ساز حل مسائل جهان اسلام باشد
رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان نیز در این نشست اظهار کرد: باید زمینه گسترش روابط مشهد با شهرداری بلوچستان فراهم شود و در راستای گسترش فعالیتهای اقتصادی و روابط تجاری هیاتهایی به زودی مبادله خواهد شد.
رحیله حمیدخان درانی افزود: مشهد با توجه به فرهنگ غنی و شرایط خاص می تواند کانونی برای رایزنی پیرامون مسائل مورد اختلاف جهان اسلام باشد.
وی بیان کرد: شهر مشهد نسبت به گذشته در زمینه های مختلف پیشرفت های خوبی کرده و از شهرهای توسعه یافته است.
وی با تاکید بر گسترش همکاری بین کشورهای ایران و پاکستان گفت: آرامش خاصی در شهر مشهد وجود دارد و معنویت در این شهر وجود دارد.
رئیس مجلس ایالت بلوچستان پاکستان و هیات همراه در سفر 7 روزه ای به ایران از تهران، اصفهان، شیراز و مشهد دیدن و با مقامات اجرایی و مسئولان کشور دیدار و گفتگو کردند.
نشست اعضای پارلمان ایالتی بلوچستان با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با هدف تقویت روابط 2 جانبه ، تحکیم روابط در زمینه های فرهنگی- اقتصادی، بررسی زمینه های مشترک همکاری و صدور خدمات فنی و مهندسی صورت گرفته است.
بلوچستان با مرکزیت شهر کویته، بزرگترین ایالت کشور پاکستان است که حدود ۴۴ درصد از خاک پاکستان را دربرمی‌گیرد. این ایالت با وجود گستردگی، کم‌جمعیت‌ترین ایالت پاکستان است و تنها در حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.