محمدحسین جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عشایر کوچرو در 13 شهرستان این استان حضور دارند و 22 درصد مراتع استان معادل یک میلیون و 600 هزار هکتار را در اختیار دارند.
وی آخرین جمعیت عشایر استان را هفت هزار و پنج خانوار به تعداد 35 هزار و 27 نفر عنوان کرد و افزود: بیش از 10 درصد دام سبک خراسان رضوی معادل 995 هزار واحد دامی و 9 تشکل در این استان متعلق به عشایر است.
وی بیان کرد: خدمات متعددی به این قشر ارائه می شود که از مهمترین آن بازسازی و بهسازی سالانه 2400 کیلومتر راه عشایری، عملیات اجرایی اسکان، آبرسانی برای آشامیدن عشایر و مصرف دام که سالانه بیش از 70 هزار متر مکعب آب به عشایر می رسد، از آن جمله است.
این مسئول گفت: 6 هزار کیلومتر راه در استان خراسان رضوی محل تردد عشایر است.
وی اظهار کرد: تامین علوفه و مایحتاج اصلی عشایر که توسط شبکه تعاونی های عشایری استان ارائه می شود و نیز خدمات بیمه انسان و دام در این بخش از دیگر خدماتی است که به عشایر ارائه می شود.
معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: امسال تا کنون تخصیص اعتباری در این بخش انجام نشده است اما برخی خدمات به عشایر ارائه می شود که از آن جمله تامین 17 هزار و 500 تن علوفه است.
وی با اشاره به اینکه عشایر قشری زحمتکش و تلاشگر هستند، افزود: سالانه 11 هزار و 43 تن شیر توسط عشایر استان تولید می شود.
جعفری با بیان اینکه بیشترین تولیدات صنایع دستی عشایر، صنایع دستی داری است، افزود: سالانه 43 هزار متر مربع صنایع دستی به ارزش 3500 میلیارد ریال توسط عشایر استان تولید می شود.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.