به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی ظهر شنبه در نشستی با مدیران خبرگزاری های خراسان رضوی در محل استانداری افزود: جنس فعالیت خبرگزاری ها در دنیای امروز ضمن داشتن بیشترین اثرگذاری، بیشترین زحمت را نیز دارد اما فعالان این حوزه در قبال این کار دشوار، از کمترین نفع اقتصادی و معیشتی بهره مند می شوند.
وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی از جهات مختلفی در یک وضعیت حساسی به لحاظ مسائل سیاسی و امنیتی قرار دارد و کانون بسیاری از مطالبات مردمی و توجهات سیاسی است.
حسینی بیان کرد: خراسان رضوی و مشهد مقدس به تنهایی در 17 مولفه ظرفیت فراگیر شدن یک مساله و تبدیل آن به بحران اجتماعی و قابلیت تنش های امنیتی به صورت فراگیر را دارد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: موسسات مالی و اعتباری و مطالبات مالی مردم، جمعیت ترکیبی قومی و مذهبی، وجود یک میلیون و 400 هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر مشهد، حضور 28 میلیون و 500 هزار نفر زائر در سال، وجود 830 کیلومتر مرز مشترک با دو کشوری که می توانند بسترساز مشکلات امنیتی برای استان باشند، برخی از این مولفه هاست.
حسینی افزود: از سوی دیگر مهاجرپذیری بسیار بالای خراسان رضوی که ترکیب جمعیت را نامتجانس کرده است، آمد و شدهای فراوانی که شخصیت های دارای رده حفاظتی و سیاسی به این استان دارند، برگزاری همایش های بین المللی و وجود اماکنی که دارای رده های حفاظتی بالایی است و همچنین نگاهی که داعش نسبت به مشهد دارد و آنرا یکی از اهداف حمله خود قرار داده، از دیگر مولفه های مذکور است.
وی بیان کرد: اگر کسانی که می توانند به عنوان کنشگران سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی در جامعه نقش ایفا کنند، نسبت به این حوزه ها کم توجهی کنند، این می تواند بسترساز یک بحران باشد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی تاکنون در مسائل مختلف با وجود حساسیتی که دارد، برای کشور مساله ساز یا بحران ساز نبوده و این مرهون مواجهه درست و نگاه منطقی خبرگزاری ها با مسائل مختلف بوده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: رسانه ها باید چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه باشند و همه چیز را ببینند، بشنوند و بگویند، لذا رسانه ها در این حوزه دشواری های زیادی را نیز متحمل می شوند.
حسینی افزود: یکی از اشکالاتی که بر مدیران دولتی و دولت های گذشته مترتب بوده، این است که اشکالات را از طریق رسانه ها به خوبی منعکس کرده اند اما در بیان خوبی ها و اقدامات مفید دولتها برای مردم ضعیف عمل کرده اند.
وی اظهار کرد: یکی از بزرگترین اشکالات دولت فعلی نیز ضعف در حوزه اطلاع رسانی خدمات و اقدامات دولت برای مردم بوده است، وقتی اشکالات پررنگ دیده شود و کارگزاران نظام در مظان اتهام قرار گیرند، این آسیب نه تنها به کارگزاران بلکه متوجه کل مردم می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: مردم به نظام جمهوری اسلامی اعتماد دارند و همیشه در صحنه حضور یافته اند و این یکی از نقاط قوت این نظام است که باید اعتماد و سرمایه اجتماعی را حفظ کرد و آن را به صورت واقعی گسترش داد.
وی افزود: مدیران باید نورافکن باشند و ضمن پذیرش ضعف ها، عملکرد خوب دولت را نیز از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کنند.
حسینی با بیان اینکه مسئولان در ارائه محتوا به رسانه ها ضعیف عمل کرده اند، افزود: متاسفانه دانش اطلاعاتی و شاخص های اطلاعاتی مناسب و جامعی در اختیار نداریم لذا طراحی میزگردها و نشست های تخصصی از سوی رسانه ها و همکاری مدیران با آنها ضرورت دارد.
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی همه اطلاعات دستگاه های اجرایی از عملکرد دولت گفت: بیشتر اخبار به هیچ وجه جنبه محرمانگی ندارد و حق مردم است که از همه اخبار اطلاع داشته باشند، لذا تلاش شده به جز اخبار امنیتی و مواردی که موجب بروز تنش در جامعه می شود، سایر اخبار از طریق رسانه ها منتشر شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شورای اطلاع رسانی استان به ریاست معاون سیاسی استاندار تشکیل شده است و چند کمیته شامل کمیته های شورای اطلاع رسانی، تدوین و تحلیل محتوا، فضای مجازی، تعامل و گفت و گوی دولت با مردم، اقتصاد مقاومتی، رسانه و مطبوعات در قالب این شورا شکل گرفته است.
امیر پورمهدی افزود: کمیته تولید و تحلیل محتوای این شورا اقدام به تدوین و نشر کتابچه عملکرد چهارساله دولت کرده که بزودی در اختیار مدیران قرار می گیرد، همچنین کمیته شورای اطلاع رسانی در تمام دستگاه های اجرایی با مدیریت روابط عمومی آنها شکل گرفته است.
وی اظهار کرد: خبرگزاری های استان تاکنون نسبت به گردش اطلاعات و اطلاع رسانی شفاف به خوبی عمل کرده اند.
وی گفت: سیاست های اجرایی شورای اطلاع رسانی استان که به روابط عمومی دستگاه های اجرایی ابلاغ شده، مورد تاکید استاندار بوده است و طبق قانون همه مدیران و صاحبان اطلاعات دستگاه های اجرایی موظف هستند ارتباط موثری با رسانه ها داشته باشند.
مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این قانون در سال 88 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و دولت دوازدهم بر اجرای آن تاکید موکد دارد.
پورمهدی افزود: از این رو هر شهروندی یا خبرنگاری که اطلاعاتی را از یک دستگاه اجرایی مطالبه کند، مدیر آن دستگاه موظف است نهایتا در مدت 10 روز اطلاعات لازم را در اختیار وی بگذارد در غیر این صورت هر شهروند یا خبرنگار می تواند در صورت عدم دریافت اطلاعات، این مورد را به اداره کل روابط عمومی استانداری اطلاع دهد تا به آن رسیدگی شود.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در فضای رسانه ای کنونی، کشورها به دنبال چابک سازی رسانه ها هستند و درصدد برآمده اند بدون ایجاد تشکیلات اداری و تحمل بوروکراسی اداری، رفتار مبتنی بر خبرنگارمحور بودن را ترویج دهند تا دسترسی به اطلاعات آسان تر شود.
شاهین فرشاد افزود: فضای رسانه ای در جهان به سمتی در حرکت است که خبرنگار باید علاوه بر کار خبر، مدیریت خبر و دروازه بانی آن را انجام دهد تا سرعت، صحت و دقت در انتشار مطالب توسط خود خبرنگار محقق شود.
وی بیان کرد: پوشش همه اخبار، دسترسی آسان به اطلاعات و سرعت در انتشار آن در ایران از طریق تکثر خبرگزاری ها در حال تحقق است و هم اینک خبرگزاری های متعددی در سطوح استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی شکل گرفته و در انتشار اخبار بسیار چابک عمل می کنند و فضای گسترده ای را پوشش رسانه ای می دهند.
وی اظهار کرد: با توجه به نقش مهم خبرگزاری ها در انتشار و مدیریت اخبار، هم اینک نماینده خبرگزاری ها در خانه مطبوعات خراسان رضوی حضور یافته و مجمع خبرگزاری های استان شکل گرفته است.
خراسان رضوی دارای 226 نشریه، روزنامه، هفته‌ نامه، ماهنامه، دوهفته‌ نامه و فصل‌ نامه تخصصی و علمی است. نمایندگی های خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، موج، برنا، ایکنا، فارس، تسنیم، شبستان، رسا، حوزه، فرهنگ رضوی، پانا نسیم و ایلنا در این استان فعال هستند. خراسان رضوی دارای 12 نمایندگی داخلی و خارجی و 17 سرپرستی از روزنامه‌های ملی است.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.