سید جواد حسینی روز چهارشنبه در همایش تشکل های مردم نهاد و توسعه مشارکت های اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال 175 تشکل حوزه جوانان در این استان ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: یکی از شاخصه های ارتباط خوب دولت با حوزه عمومی، فعالیت تشکل ها و سازمانهای مردم نهاد و مشارکت آنان در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی هاست.
وی گفت: پنج مدل مشارکت شامل تشریفاتی، محدود، نمادین، واقعی اما مقطعی و واقعی پایدار وجود دارد که کامل ترین آن مشارکت واقعی پایدار است.
حسینی افزود: این نوع مشارکت سه ویژگی تقاضا محوری، با مردم بودن و ساختارمند بودن را داراست که مهمترین بازوی اجرایی آن تشکل های غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد است.
وی با بیان اینکه در این راستا در خراسان رضوی 10 راهبرد ویژه فعالیت تشکل های غیر دولتی طراحی و ملاک عمل قرار می گیرد، اظهار کرد: توسعه تشکل های غیردولتی با شعار هر ایرانی یک تشکل، ایجاد تنوع و هدفمندی در تشکلها، توسعه جغرافیایی، شبکه سازی و توانمند سازی از جمله این راهبردها در حوزه تشکل های مردمی است.
وی گفت: در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی ، آموزشی و زنان شاهد فعالیت تشکل های متعدد و هدفمند در این استان هستیم و در دولت تدبیر و امید از سال 92 تاکنون فعالیت تشکل ها در این استان 74 درصد افزایش داشته است به طوری که شمار سازمانهای مردم نهاد استان از 540 تشکل به 940 تشکل رسیده و امسال نیز این تعداد 15 درصد افزایش خواهد داشت.
حسینی افزود: موضوع فعالیت تشکل های غیر دولتی در استان نیز از پنج موضوع در سال 92 به 21 موضوع در سال جاری رسیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این همایش با اشاره به نقش سمن ها در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی گفت: در مجموعا 20 تشکل در خراسان رضوی در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی فعال است.
محمد رحیم رهنما افزود: توانمندسازی و موثر بودن سمن ها در عرصه های فعالیتی خود می تواند به حل موضوعات و مشکلات حوزه های مختلف کمک کند.
وی اظهار کرد: با برگزاری این همایش و برگزاری دوره توانمندسازی تشکل های فعال در سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی، تلاش می شود به رشد و توانمندی این تشکل ها کمک کنیم.
در این همایش نمایندگانی از استانهای یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی حضور داشتند.
این همایش مدت 2 روز در مشهد ادامه دارد.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.