مسعود فیروزی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی کودک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور غالب در حوزه معلولان از جمله ظلمهای مضاعف به کودکان معلول روا می شود زیرا کودکی، بازیها و جست و خیزهای کودکان معلول تحت تاثیر معلولیت آنها قرار می گیرد.
وی ادامه داد: این محدودیتها و موانع برای کودکی این کودکان در جامعه بسیار زیاد است زیرا نه مردم شناخت و آگاهی کامل از نحوه مواجهه با آنها را دارند و نه مسئولان فضاهای لازم و امکانات مناسب را برای بازی و جست و خیز این کودکان فراهم کرده اند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اغلب دیده می شود کودکان اوتیستیک(درخود فرو مانده) درجامعه برچسب بی ادب و لوس دریافت می کنند حال آنکه این کودکان شرایط خاصی دارند. مشکلات و موانع کودکی کردن و بازیهای کودکانه در کودکان معلول موجب می شود این افراد در بزرگسالی نیز دچار مشکلات متعدد در زمینه بهداشت روان شوند.
وی افزود: به همین دلیل باید نسبت به فراهم کردن شرایط لازم برای احقاق حقوق کودکان معلول تلاش، برنامه ریزی و اقدام شود.
فیروزی معلولیت در کودکان را به مراتب سختتر و طاقت فرساتر از بزرگسالان توصیف و بیان کرد: هم اکنون 1278 معلول زیر پنج سال، 5436 معلول بین پنج تا 10 سال، حدود 15 هزار معلول زیر 13 سال و 14 هزار و 24 معلول بین 11 تا 20 ساله در خراسان رضوی زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند.
وی ادامه داد: هفت هزار کودک زیر 10 سال از مجموع حدود 100 هزار معلول شناسایی شده و زیر پوشش در بهزیستی، جمعیتی قابل توجه و نیازمند برنامه ریزی است. حتی به کودکان سالم نیز باید آموزش نحوه برخورد با کودک معلول از سوی خانواده ها ارائه شود تا در این زمینه شاهد اتفاقات و برخوردهای عادلانه و منطقی با این طیف باشیم.
16مهر ماه 'روز جهانی کودک' نامگذاری شده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.