غلامحسین حقدادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نوجوانان پیشتر کودک خیابانی بودند که در سطح شهر مشهد خرید و فروشهای کوچک را انجام می دادند.
وی ادامه داد: کودکان زیر 15 سال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممنوعیت مطلق کار دارند اما افرادی که بین 14 یا 15 سال سن دارند و در سطح شهر به کارهای مختلف دست می زدند تا درآمدی کسب کنند از سوی بهزیستی شناسایی شدند و زیر پوشش قرار گرفتند.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این افراد همگی دارای خانواده هستند و در زمره کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست به شمار نمی روند و حتی در مراکز بهزیستی اقامت دائم ندارند. بهزیستی برای جلوگیری از انجام کارهای متفرقه از سوی آنان و احتمال مبتلا شدنشان به آسیبهای اجتماعی برای آنها کار مشخص تعریف کرد.
وی افزود: با متصدیان روزنامه ها در مشهد وارد مذاکره شدیم تا این کودکان فروش روزنامه را در مدت زمان خاصی برعهده گیرند و درصدی از فروش روزنامه به آنان تعلق می گیرد.
حقدادی ادامه داد: از آنجا که این نوجوانان ناگزیر به تامین نیاز مالی خانواده چند نفره خود هستند فرصت تحصیل در روز را پیدا نمی کنند لذا موضوع ادامه تحصیل آنان نیز مورد توجه بهزیستی قرار گرفته است.
وی گفت: همچنین مکانی برای استحمام و پذیرایی از این کودکان توسط بهزیستی در نظر گرفته شده که در آنجا خدمات مشاوره و مددکاری نیز به آنها ارائه و رعایت مسائل بهداشتی آموزش داده می شود.
او افزود: خانواده های این افراد نیز تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و تا حد مکان برای رفع مشکلات آنها اقدام می شود. از آنجا که این افراد برای ارتزاق خانواده هایشان در محیط بیرون از خانه کار می کنند نمی توان از اشتغال آنان جلوگیری کرد اما تحت نظارت هستند تا درگیر ناامنیهای محیط بیرون از خانه نشوند.
وی ادامه داد: بهزیستی با ساماندهی این نوجوانان از بروز عوارض بیشتر برای کودکان کار جلوگیری می کند اما ماهیت از بین بردن پدیده ای به نام کودکان کار نیازمند ریشه کنی با تمهیدات و تدابیر اندیشمندانه است.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این نهاد کودکان زیادی را با آسیبهای متفاوت زیر پوشش دارد و هزینه ماهانه ای که برای هر کودک با هر آسیب اجتماعی می پردازد 10 میلیون ریال است اما عمده هزینه های نگهداری و حمایت از این کودکان از طریق مشارکت افراد نیکوکار تامین می شود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.