هاشم نقیبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظهار کرد: امسال 84 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت زعفران قرار دارد. این سطح پارسال 78 هکتار بود.
وی به رتبه نخست خراسان رضوی به لحاظ سطح زیر کشت و تولید زعفران در ایران اشاره و بیان کرد: بطور میانگین از هر هکتار زمین چهار تا پنج کیلوگرم زعفران برداشت می شود. البته پارسال یک کشاورز نمونه در خراسان رضوی از هر هکتار زمین ۳۹ کیلوگرم زعفران برداشت کرد که رکوردی ملی محسوب می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: 138 هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. همچنین 800 هزار نفر در خراسان رضوی بطور مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند.
وی در ادامه همچنین گفت: میزان صادرات این محصول در نیمه نخست هنوز جمع بندی نشده اما پارسال 187 تن زعفران خراسان رضوی به ارزش 264 میلیون دلار صادر شد که نسبت به سال قبل 60 درصد از نظر وزن و 65 درصد از نظر ارزش افزایش داشت.
نقیبی به ورود زعفران به بازار بورس و خرید و فروش منطقی این محصول در همین قالب نیز اشاره و بیان کرد: قابلیت ارائه زعفران در کالای بورس ایران به بهره برداران این محصول اجازه می دهد معامله منطقی و با قیمت واقعی را برای محصول خود تجربه کنند.
وی همچنین زعفرانکاران توصیه کرد: از فرصت به وجود آمده و عرضه زعفران در بورس نهایت استفاده را ببرند زیرا علاوه بر اینکه قیمت گذاری محصول در این قالب بر اساس کیفیت واقعی انجام می شود، قیمت شفاف، واسطه ها حذف و گواهی سپرده کالای آنان برای فروش محصولشان همانند پول نقد محسوب می شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت زعفران امید می رود با مطلوب بودن شرایط جوی شاهد برداشت میزان قابل قبولی از این محصول در خراسان رضوی باشیم.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.