کاظم کامیاب عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با هزینه 120 میلیون ریال با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستای سنگان انجام شد.
وی ادامه داد: کار آواربرداری، سبک سازی، استحکام بخشی، بامسازی پشت بام، تراش و کاهگل کشی ورودی ارگ، لایه برداری و کاهگل کشی زیر طاق ورودی و همچنین محوطه سازی و سنگ فرش ورودی ارگ در این مرحله اجرا شد.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار گفت: ارگ تاریخی سنگان از آثار شاخص این شهرستان است که همه روزه تعدادی از علاقه مندان به فرهنگ و هنر معماری ایران زمین از آن دیدن می کنند.
وی مرمت و بازسازی ارگ تاریخی سنگان را یک پروژه بسیار بزرگ توصیف و بیان کرد: تحقق کامل آن به چندین سال کار مداوم نیاز دارد.
او افزود: ارگ تاریخی سنگان در مرکز روستای سنگان با مساحت بیش از 3 هکتار دارای بارویی است که 5/8 متر ارتفاع دارد و 14 برج دوطبقه با 9 متر ارتفاع آن را احاطه کرده اند.
روستای سنگان در 23 کیلومتری محور اصلی تربت حیدریه به رشتخوار واقع است. در بافت قدیمی و حریم روستا چندین اثر تاریخی و گردشگری از جمله حمام، آب انبار، مسجد، آرامگاه شاه سنجان، آرامگاه امانقلی، پل تاریخی سالار و طبیعت زیبای کوهسنگ وجود دارند.
رشتخوار دارای 300 اثر تاریخی است که تاکنون 25 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.
مرکز شهرستان 60 هزار نفری رشتخوار در فاصله 199 کیلومتری جنوب مشهد واقع است. رشتخوار مرکب از دو بخش مرکزی و جنگل 60 روستا دارد. 78 درصد جمعیت رشتخوار شامل 47 هزار نفر ساکن روستاهای این شهرستان هستند.
کانال تلگرام ایرنا تربت حیدریه به نشانی telegram.me/irnatorbat برای دسترسی و دریافت سریع اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: حسین خاکشور **انتشار: حسین کریم زاده
7493/1744/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.