آیت الله سید احمد خاتمی در ویژه برنامه سوگواری شب تاسوعا حسینی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی افزود: نظام اسلامی در ایران تشکیل شده است و حمایت از این نظام به معنای حمایت از عاشورا و حمایت از شهدای کربلاست.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در پی حاکمیت دین بودند و می خواستند جاده دین و بهشت را برای مردم هموار کنند لذا کسی نمی خواهد به زور کسی را به بهشت ببرد.
امام جمعه موقت تهران گفت: مهمترین پیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر است و منکری که امام حسین (ع) با آن به مبارزه پرداخت، حکومت یزیدی به عنوان ام المنکرات بود.
آیت الله خاتمی افزود: هدف امام حسین (ع) برای مبارزه با حکومت فاسد و جایگزین کردن آن با حکومت دینی به این معنا بود که حکومت یزیدی را سرنگون و حکومت دینی را برقرار نمایند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همه حکومتها دارای دو بخش هستند که یک بخش قانون و دیگری حاکم است که مجری قانون می باشد، امام حسین (ع) در نامه ای به سران بصره و کوفه متذکر شدند که قانون مردم باید کتاب خدا و سنت پیغمبر (ص) باشد.
آیت الله خاتمی با اشاره به ویژگی های حاکم دینی گفت: امام یا رهبر جامعه باید در پی برقراری عدالت اجتماعی و اجرای حق باشد و خود را وقف راه خدا کند، در حکومتی که چنین رهبری وجود دارد، قانونش حکومت خدا و حاکمش، حاکم الهی است.
وی یک محور برای شناخت عاشورا را رجزهای شهدای کربلا دانست و افزود: این رجزها که از کودک تا بزرگسال واقعه کربلا آن را می خواندند، سندهای عاشوراست و کتابهای خوبی در مورد این رجزها نوشته شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در رجزخوانی حضرت علی اکبر آمده است که 'حکومت متعلق به ماست و ما باید در مسند حکومت باشیم، این آلوده ناپاک (یزید) نباید بر ما حکومت کند، این ناپاک نباید حاکم باشد. حاکم باید پدرم حسین (ع) باشد'.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: از دیدگاه حضرت سیدالشهدا، همچنین از دیدگاه امام علی (ع) و پیغمبر اکرم (ص)، تشکیل حکومت دینی یک نوع سیاست و در واقع حکومت دینی اساس سیاست است و اینکه امام حسین (ع) حکومت دینی تشکیل دهند به معنای سیاست همراه با دیانت است.
وی گفت: کسی که خود را عاشورایی و پیرو امام حسین (ع) می داند نمی تواند شیوه رضاخانی به معنای 'جدایی دین از سیاست' را تکرار کند، همان طور که امام راحل فرمودند، 'اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند، پیغمبر اکرم و امیر مومنان را تکذیب کرده است'.
وی بیان کرد: دین و حکومت عادل دو برادر هستند؛ اسلام اساس دین و حکومت اسلامی نگهبان آن است. دین بی اساس و اسلام بی نگهبان از بین می رود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروزه افرادی تلاش می کنند که دوباره سیاست را از دین جدا کنند و هیات های مذهبی را به سمت سکولاریزه شدن پیش ببرند که سکولاریسم همان جدایی دین از زندگی است.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: اگر در عزاداری ها و مجالس روضه خوانی از شهدا و امام و انقلاب نگوییم، از چه کسی بگوییم، آن حسینی که هیات های مذهبی سکولاریزه معرفی می کنند، امام حسین (ع) نیست، این جماعت اگر در روز عاشورا هم بودند، به حسین می گفتند تو چرا با یزید می جنگی.
وی افزود: فرد پیرو سکولاریسم به دنبال منبر ضد انقلاب و مداح ضدانقلاب است و اگر یک منبری از سیاست سیدالشهدا بگوید، با آن مخالفت می کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: صحبت های من متعلق به دیروز نیست بلکه امروز در زمان و فضایی صحبت می کنم که بصریت مردم به مرحله مطلوبی رسیده به طوری که بی نظیرترین تشییع را برای پیکر یک شهید جوان (شهید حججی) بعد از تشییع امام راحل در این کشور برگزار کردند.
وی بیان کرد: با شما جوانان که با کانال های تلگرامی و فضای اینترنتی سر و کار دارید، صحبت می کنم، متاسفانه به روحانی و عالم دینی که مدافع نظام است، انگ حکومتی می زنند.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه امروز حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی افتخار است، افزود: در حکومت دینی بستر احقاق حق وجود دارد و گاهی نیز در این حکومت عده ای خطا می کنند و کار نادرست هیچ فردی را توجیه نمی کنیم، هر کس که برای تقویت حکومت عدل و حاکم عادل تلاش کند، دین خدا را یاری کرده است.
وی اظهار کرد: امروز در این کشور پرچم ناب محمدی (ص) به اهتزار درآمده و این یک واقعیت است، این اتفاق بعد از قرنها که آمریکایی ها و انگلیسی ها در ایران جولان می دادند، رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد: در زمان قاجار زمام این کشور به دست انگلیسی ها و بعد در زمان پهلوی زمام کشور به دست آمریکایی ها بود، به طوری که هیچ پست نان و آب داری نبود که بی اجازه آمریکایی ها به کسی داده شود.
وی افزود: در حکومت پهلوی یک انتخابات هم برگزار نشد اما به برکت انقلاب اسلامی، صاحبان این نظام که مردم هستند تاکنون بیش از 30 انتخابات برگزار کرده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: قرآن کریم می گوید که 'حکومت دینی مسئولیت دارد و باید بستر برقراری حکومت دینی توسط حاکم فراهم شود'، به گفته قرآن کریم، 'یاران خدا کسانی هستند که وقتی قدرت به آنها می دهیم، تمام دغدغه شان این باشد که سهم خود را در این زمینه ادا کنند'.
آیت الله خاتمی اظهار کرد: از دیدگاه نهج البلاغه حاکمان در نظام اسلامی باید نوکر مردم باشند و به این نوکری افتخار کنند.
وی گفت: اساس همه زیارت نامه های اباعبدالله الحسین (ع) این است که پیوسته ارزیابی کنیم در کدام اردوگاه هستیم، خیمه سیدالشهدا همیشه برپاست و اگر می خواهیم اردوگاه سیدالشهدا را در عصر حاضر پیدا کنیم، مسیر آن از ولایت فقیه می گذرد.
7489/507
خبرنگار:میترا عبداللهی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.