محمدهادی ضیایی مهر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سه ماه تابستان نیز سه میلیون و 794 هزار و 198 مسافر ورودی و خروجی جا به جا شدند که رشد 12 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
وی به رفت و آمد 50 درصدی قطارهای کشور در مسیر خراسان اشاره و بیان کرد: در کنار افزایش کمی به ارتقاء کیفی خدمات نیز در منطقه خراسان توجه شده بگونه ای که هم اکنون میانگین سن ناوگان ریلی در راه آهن این خطه شش سال جوانتر از میانگین 30 ساله کشوری است.
مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: هم اکنون 96 درصد قطارهای اعزامی از مقصد مشهد راس ساعت حرکت می کنند و متوسط تاخیر در چهار درصد باقیمانده نیز 39 ثانیه است.
وی همچنین با اشاره به هزینه دو میلیارد دلاری پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد گفت: 1.7 میلیارد دلار یا 85 درصد از این مبلغ به وسیله فاینانس توسط طرف چینی تامین خواهد شد و قسط نخست سهم 15 درصدی دولت در این طرح نیز تا پایان سال تامین می شود.

* رشد77 درصدی حمل بار در راه آهن خراسان
ضیایی مهر همچنین گفت: در شش ماه نخست امسال یک میلیون و 716 هزار تن بار داخلی و خارجی در راه آهن خراسان جا به جا شده که از این میزان 870 هزار تن آن مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت ریلی از پایانه ریلی سرخس است. همچنین 510 هزار تن از این میزان به ترانزیت ریلی در مسیر آسیای مرکزی به بندرعباس و مرز رازی تعلق دارد.
وی افزود: 93 درصد از این ترانزیت در مسیر بندرعباس صورت می گیرد که حدود 50 درصد آن در بازه شش ماه سال 96 مربوط به ترانزیت گوگرد کشور ترکمنستان است.
مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: در این مدت ترانزیت گوگرد رشد 888 درصدی داشته و در بخش ترانزیت کود شیمیایی از کشور ازبکستان نیز شاهد افزایش 77 درصدی بوده ایم.
وی در ادامه رفع گلوگاههای حمل و نقلی از جمله دو بانده کردن مسیر بافق - بندرعباس، اعمال تخفیفهای 15 تا 50 درصدی برای تعرفه حمل کالای ترانزیتی، راه اندازی قطارهای برنامه ای سرخس - بندرعباس و کاهش ترانزیت تایم از یک هفته به 53 ساعت را از جمله عوامل رشد میزان ترانزیت در محور سرخس اعلام کرد.
از مجموع 12هزار و 500 کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و 500 کیلومتر معادل 12 درصد در خراسان رضوی قرار دارد. این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده است. بر این اساس 33 درصد از کل جا به جایی مسافر در شبکه راه آهن ایران مربوط به خراسان رضوی است که در ایام پیک تابستان و نوروز این سهم به حدود 50 تا 54 درصد جا به جایی ناوگان ریلی کشور می رسد. بطور متوسط روزانه 37 هزار نفر با 95 رام قطار ورودی و خروجی در مسیر راه آهن مشهد به 27 شهر و مرکز استان در سطح کشور رفت و آمد می کنند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.