به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حمید صالحی اظهار کرد: در مناسبت های مذهبی همانند ایام محرم به دلیل توزیع نذور، مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مساجد، تکایا و اماکن مذهبی، بسیار زیاد می شود که این موضوع پیامدهای منفی بسیاری به جای خواهد گذاشت.
وی بیان کرد: مصرف پلاستیک های نفتی و پراکنده سازی آن در سطح شهر، علاوه بر آنکه چهره شهر را نازیبا و مخدوش می سازد، مخاطرات زیست محیطی و اثرات سوء متعدد بر سلامت انسان ها می گذارد.
صالحی با اشاره به اینکه در این خصوص مکاتبات لازم توسط این اداره با متولیان امر به منظور جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر صورت گرفته است، گفت: اکثر پلاستیک های معمول در بازار از فرآورده های نفتی و زغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط هستند.
وی با توضیح اینکه بازیافت پلاستیک مشکل است و سوزاندن آن نیز زیان‌هایی در پی دارد، افزود: بازیافت‌ پلاستیک گران ‌قیمت و وقت‌گیر است و هنگامی که پلاستیک متلاشی و دوباره قالب‌گیری ‌شود، کیفیت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.
صالحی گفت: هنگامی که پلاستیک های ساخته شده از نفت خام سوزانده می شوند، دی اکسید کربن موجود در نفت خام را به هوا آزاد می کنند که منجر به گرمایش زمین می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: از سوی دیگر انباشته شدن پلاستیک ها در طبیعت و سواحل منجر به نازیبایی و ناراحتی بازدید کنندگان و تخریب محیط زیست و کاهش درآمد اقتصادی منطقه می شود.
صالحی اظهار کرد: افزون بر اثرات مخرب در حوزه محیط زیست، پلاستیک ها اغلب دارای افزودنی های سمی اند و به دلیل اینکه اغلب مواد شیمیایی همچون فتالات ها برای انعطاف پذیری به آن ها اضافه می شود، در تماس با غذا، به راحتی به بدن راه یافته و موجب ایجاد عوارضی می شود که در راس آن سرطان و ناهنجاری های عدیده و غیر قابل جبران در شبکه ایمنی بدن است.
وی با بیان اینکه برخی از دولت‌ها با توجه به مضرات پلاستیک در صددند با وضع قوانینی در ممنوعیت کیسه‌های پلاستیکی و پیدا کردن جایگزینی مناسب برای آن از شدت این مشکل زیست‌محیطی بکاهند، گفت: به منظور رفع این مشکلات، محققان علوم زیستی در پی تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر از منابع تجدید شونده مثل ریزسازواره ها و گیاهان هستند.
وی افزود: پلاستیک هایی که از منابع زیست توده تجدید پذیر هم چون روغن گیاهی ، نشاسته ذرت یا باکتری تولید می شوند، بر خلاف پلاستیک های سنتی که از نفت خام تولید می شوند، به سرعت (چند هفته تا یکسال)تحت تاثیر تجزیه بیولوژیکی قرار می گیرند.
صالحی بیان کرد: این ظروف که عمدتا از نشاسته ذرت و گندم، برنج، سیب زمینی و نیشکر تهیه می شود نه تنها مواد شیمیایی و سمی ندارند بلکه طی چند ماه در خاک تجزیه شده و حتی قابل استفاده برای خوراک دام هستند.
5132/7496
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.