امیر شهلا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طی سالهای اخیر اقدامات خوبی توسط دستگاههای اجرایی و دادستانی برای ساماندهی کشف رود صورت گرفت و قسمت بالادست این رودخانه پاکسازی و درختکاری شد.
وی ادامه داد: با وجود ساماندهی بالادست رودخانه اما مشکلات به قسمت پایین دست کشف رود منتقل شده و وضعیت زیست محیطی نامناسبی را رقم زده است.
عضو شورای شهر مشهد به تخلیه روزانه 350 تا 400 تانکر فاضلاب در این قسمت از کشف روز اشاره و بیان کرد: این فاضلابها به زمینهای کشاورزی سرازیر شده و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی عدیده ای در آن مناطق ایجاد کرده است.
وی گفت: این امر موج نگرانی فعالان محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد را در پی داشت و از این رو با تعدادی از سمنها جلساتی برای نجات کشف رود طی یک ماه اخیر برگزار و کمیته نجات کشف رود شکل گرفت.
شهلا افزود: هدف از تشکیل این کمیته استفاده از ظرفیت سمنها و تشکلهای مردمی برای جلب توجه مسئولان به معضلات زیستی کشف رود و استفاده از ظرفیت افکار عمومی برای ساماندهی کشف رود است.
وی ادامه داد: هم اکنون پساب تصفیه خانه فاضلاب التیمور به دلیل نبود خط انتقال، به کشف رود سرازیر می شود. پروژه خط انتقال پساب تصفیه خانه التیمور به دشت مشهد باید در اولویت پروژه های عمرانی استان قرار گیرد تا از این پساب برای تغذیه سفره های زیرزمینی دشت مشهد استفاده شود.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ابتدای امسال پروژه تصفیه خانه تانکری در کشف رود با 240 میلیارد ریال اعتبار توسط استانداری و آب و فاضلاب مشهد کلید خورد و این پروژه با حدود 13 درصد پیشرفت در دست انجام است که باید به زودی به سرانجام برسد.
وی افزود: باید خواست جمعی برای ساماندهی وضعیت کشف رود شکل گیرد و همه دستگاههای مرتبط پای کار باشند.
شعبه ای از 'کشف رود' از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.