دکتر علی وطنی پنجشنبه شب در مراسم پایانی 'جشنواره فناوریهای آب، بهره وری و بازچرخانی' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در کل ستادهای فناوری توسعه راهبردی حدود هشت مورد دارای سند ملی هستند.
وی ادامه داد: در حوزه شرکتهای دانش بنیان نانو نیز 340 محصول فناورانه در قالب 157 شرکت ارائه شده که هم اینک دست مردم است.
معاون توسعه و فناوری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: به بیش از 50 کشور جهان داروهای بیماریهای سخت علاج را صادر می کنیم اما ظرفیت ملی ما خیلی بیش از اینها است.
وی افزود: باید به دانشجویان و جوانان خود افتخار کنیم. امروز اگر پنج درصد این جوانان سکان اقتصاد نوین کشور را به دست بگیرند برای تحول در این حوزه کافی است.
وطنی در ادامه همچنین گفت: در نقشه جامع علمی کشور 135 اولویت احصا شده که در میان اولویتهای الف آن 15 ستاد در حوزه توسعه فناوری راهبردی است. تنها ستادی که به دلیل اهمیت تا پارسال هر هفته شورای آن با حضور معاون علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شد 'ستاد آب' بود.
وی ادامه داد: در دل تک تک واژه هایی همچون استخراج آب، تولید، بهره برداری، پالایش، انتقال و از همه مهمتر مدیریت مصرف آب نقش علم و فناوری بسیار مهم است.
معاون توسعه و فناوری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: میزان تبخیر سدها در مقایسه با فناوری قنات و یا چاه نیمه های زابل داریم بیانگر نقش فناوری است و باید تصمیم گیریها و اقدامات ما مبتنی بر تجارب علمی گذشته و فناوریهای روز پیشرفته باشد.
وی بازچرخانی آب را بسیار با اهمیت توصیف و بیان کرد: باید در هر مساله از افراد متخصص و صاحبنظر استفاده شود و کسی که در حوزه ای تخصص ندارد حق تصمیم گیری و برنامه ریزی را در آن بخش ندارد. کسی می تواند برای آب و کشاورزی، صنعت، بخش هوایی و هوانوردی و یا سلولهای بنیادی و غیره نسخه بنویسد که صاحب نظر و متخصص باشد.
وطنی همچنین گفت: از منابع زیرزمینی بد استفاده کرده ایم. مقام نخست ذخیره نفت و گاز دنیا را داریم اما کدام کشور بر مبنای منابع زیرزمینی خود توسعه یافته است. هفت میلیون فناوری از عناصر هیدروژن، کربن، اکسیژن و گوگرد شناسایی و مشخص شده اما ما کاربردهای بسیار محدودی را بکاربسته ایم.
وی افزود: خانگیران شهرستان سرخس در شمال خراسان رضوی بزرگترین و با کیفیت ترین مخزن گوگرد دنیا را دارد اما چه استفاده ای از آن می کنیم و چه نقشی در کشاورزی دارد. از هفت میلیون فرآیند کشف شده ما فقط ساده ترین آن را که سوزاندن است فراگرفته ایم و این کفران نعمت است.
معاون توسعه و فناوری معاونت علم و فناوری نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در مقوله آب نیز همین وضعیت حاکم است و ساده ترین استفاده را می بریم در حالی که آب صدها کاربرد دارد و با بازچرخانی و بهره وری آن می توان بارها و بارها آن را استفاده کرد.
وی گفت: اقتصاد سنتی دیگر پاسخگوی شرایط عصر ما نیست. اقتصاد دانش بنیان اجتناب نپذیر است و چاره ای جز این نداریم و باید در همه حوزه ها از دانایی به دارایی برسیم.
وطنی افزود: نگاه به آب باید بین رشته ای باشد و همه باید به این حوزه کمک کنند زیرا هر تغییری در این حوزه بر زندگی همگان اثرگذار است. اگر قرار باشد با نگاه گذشته چالشهای امروز را حل کنیم قادر به انجام آن نیستیم.
وی گفت: اگر از گذشته تاکنون مدیریت صحیح نبوده اما امروز باید تلاش کنیم تجربیاتمان را به نسل جوان منتقل کنیم. باید به جای معادن زیرزمینی به دنبال معادن روی زمین و استفاده از دانش و تفکر نسل جدید بود.
'جشنواره فناوریهای آب، بهره وری و بازچرخانی' به همت دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری ستاد آب، خشکسالی و فرسایش محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و استانداری خراسان رضوی برگزار شد.
56 مخترع در 10 زمینه علمی مرتبط با آب از چهار استان، 47 شرکت دانش بنیان از 13 استان، 6 شرکت رشد و توسعه دانش، 11 شرکت خدمات فنی و مهندسی و 11 دستگاه اجرایی در این جشنواره حضور یافتند. نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای علمی نخبگان، شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای رشد و توسعه و دستگاههای اجرایی در زمینه بازچرخانی و بهره وری آب با استفاده از فناوریهای نوین در حاشیه این جشنواره برپا شد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.