فرماندار تربت جام در این مراسم گفت: این شهرستان دژ مستحکم خراسان رضوی است که پرورش دهنده هنرمندان برجسته موسیقی مقامی و اصیل بوده است.
علی رستمی افزود: ارتقای فرهنگ اجتماعی و هنر اصیل، عیار همبستگی را که ضامن امنیت و توسعه پایدار است، افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: این خطه در طول قرن ها با فرهنگ و هنر اصیل خود معرف چهره ها و شخصیت های برجسته در حوزه موسیقی مقامی بوده است.
وی خواستار ارتقای جایگاه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ها شد و گفت: شهرستان تربت جام جزو معدود شهرستان هایی است که مجتمع فرهنگی، هنری ندارد و باید با توجه به ظرفیت های هنری این شهرستان به این موضوع توجه شده و به پرورش هنرمندان در حوزه های مختلف بویژه موسیقی مقامی پرداخته شود.
رستمی افزود: در این راستا به منظور بزرگداشت استادان فقید موسیقی مقامی و محلی تربت جام که طی 6 سال اخیر دار فانی را وداع گفته اند همایش خنیاگران جام برگزار شده است.
وی اظهار کرد: استادانی از قبیل عبدالله سرو احمدی، غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، ذوالفقار عسگری و غلامعلی نینواز، استادان برجسته موسیقی مقامی هستند که طی سال های اخیر در سکوت دوتار از جامعه موسیقی رخت بربستند.
وی گفت: در این میان از استادان این هنر اصیل که در قید حیات هستند نیز از جمله غلامحسین غفاری، سالار احمدی، عبدالله امینی، برنا و کریم کریمی در این همایش تجلیل می شود.
فرماندار تربت جام افزود: این استادان شهرت جهانی دارند.
دبیر همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور هم در این مراسم گفت: دوتار جام پیوند دهنده بزرگ ملیت و ارزش های دینی و اسلامی ماست.
نعمت الله فیاض افزود: این خطه پرورش دهنده بسیاری از استادان برجسته حوزه موسیقی مقامی است که در این راستا و برای بزرگداشت و ماندگاری یاد و خاطره آنان این همایش با کمک دستگاه های مختلف در این شهرستان برگزار شده است.
وی اظهار کرد: در این همایش 6 مقاله منتخب از بین مقالات رسیده ارائه می شود.
وی پنج اجرای موسیقی مقامی توسط هنرمندان این شهرستان و استادان موسیقی این خطه، حضور بر مزار هنرمندان فقید تربت جام و مزار شهدای شهرستان و بازدید از اماکن تاریخی این منطقه را از جمله برنامه های این همایش ذکر کرد.
وی گفت: اجرای بازی های آیینی تربت جام، مراسم پایانی همایش با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدردانی از استادان پیشکسوت و خانواده استادان مرحوم و اجرای موسیقی مقامی توسط فرزندان استادان مرحوم از دیگر برنامه های این همایش است.
موسیقی مقامی تربت جام برگرفته از سنت ها، آئین ها، آداب، رسوم، دلاورمردی ‌های آزادیخواهان و بخش هایی از زندگی مردمان این دیار است.
تاکنون دهها استاد برجسته از این خطه برخاسته اند که شهرت جهانی دارند.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.