بهاره بزرگمهر عصر یکشنبه در به خبرنگار ایرنا گفت: در جریان تصویب طرح جامع شهر مشهد رویکرد مشاور مبنی بر تثبیت طرح تفصیلی قبل در طرح جامع مورد تصویب قرار نگرفت و مقرر شد با توجه به انتقادات جدی که به طرح تفصیلی پیشین وارد بود این طرح مورد بازنگری قرارگیرد.
وی افزود: به همین منظور قرارداد بازنگری طرح بهسازی پیرامون حرم مطهر رضوی منعقد شد و طرح راهبردی تهیه و اخیرا توسط ستاد عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله نقدهایی که در مورد طرح تفصیلی نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر از سوی متخصصان و منتقدان مطرح می شود عمدتاً موضوع عدم توجه به بافت تاریخی، ساختارها و قواعد آن و رویکرد مبتنی بر نوسازی صرف در طرح بود.
وی گفت: به عبارت دیگر طرح با هدف نوسازی و افزایش نفوذپذیری، باعث از بین رفتن ساختارهای کالبدی و به تبع آن ساختارهای اجتماعی در بافت تاریخی مشهد شده بود.
بزرگمهر افزود: 'ایجاد معابر جدید مغایر با ساختار کالبدی تاریخی و ساختار محلات، در کنار آن ساخت و سازهای درشت دانه غیرمتناسب با بافت تاریخی، جابه جاییهای شدید جمعیتی و کاهش جمعیت، از بین رفتن برخی از آثار تاریخی باارزش و یا ثبت شده، عدم رعایت اصول محدودیتهای حریمهای منظری آثار تاریخی و حرم مطهر در طرح تفصیلی نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی' واکنشهای شدیدی را در جامعه متخصصان و مردم برانگیخت.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ادامه این روند در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، قراردادی توسط وزارت راه و شهرسازی به منظور بازنگری طرح موجود و تعیین راهبردهای جامع منعقد و امر بازنگری آغاز شد.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در طول زمان تهیه طرح جدید برای بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی جلسات متعددی در سطوح مختلف از سطح کارشناسی تا مدیریتهای عالی استان و کشور و نشستهای دانشگاهی برای راهبری و بررسی پیشنهادات طرح قبل برگزار شد.
وی افزود: طرح جدید برای بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با تبیین پاره ای اصلاحات در کمیسیون ماده 5 تایید و برای طی مراحل قانونی تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد و متعاقبا جلسه کمیته فنی با حضور نمایندگان شهرداری ثامن برگزار شد.
او ادامه داد: طرح جدید برای بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به عنوان قسمتی از مدارک طرح جامع شهر مشهد تدوین شده و اطلاق طرح تفصیلی به طرح مذکور و به تبع آن ایراد وارد کردن به فرایند بررسی که در نامه شهردار سابق شهر مشهد به آن اشاره شد فاقد جایگاه است.
بزرگمهر گفت: براساس قانون، تصویب نهایی طرح راهبردی جامع منطقه ثامن از حیطه اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است که این فرایند مبتنی بر قانون و خرد جمعی بوده و امیدواریم در ادامه کار و با حضور شورای شهر و شهردار جدید مشهد و تعامل سازنده آنان هم افزایی بیشتر و نتایج بهینه ای حاصل شود.
بافت فرسوده با گستره دو هزار و 292 هکتار حدود هشت درصد مساحت مشهد را در بر گرفته و 19 درصد جمعیت این شهر را در خود جای داده است. بافت فرسوده مشهد شامل محدوده اطراف حرم امام رضا(ع)، بافت فرسوده میدان شهدا، منطقه آبکوه و بافت فرسوده قلعه وکیل آباد است. نوسازی فرسوده اطراف حرم امام رضا(ع) با 366 هکتار مساحت، طی 15 سال اخیر 55 درصد پیشرفت داشته است.
بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی در قالب طرحی از سال 1375 توسط شهرداری مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حال اجراست. اخیرا طرح جدیدی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای این بافت فرسوده ابلاغ شد که انتقاداتی را به دنبال داشت.
چند ماه پیش وزارت راه و شهرسازی با انتخاب مشاور در حال بازنگری طرح بهسازی اطراف حرم بود و شورای پنجم شهر مشهد طی مذاکرات انجام شده خواستار آن شد که ملاحظات و نظرات شورا در برنامه مشاور لحاظ شود اما طرح جدید توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد که از نظر شورای شهر دارای اشکالاتی است.
طرح مصوب بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در سال 73 به امضای مسئولین کشور رسید. طبق این طرح میزان مداخله بخش دولتی در بازسازی 23 درصد بود و بقیه طرح باید به بخش خصوصی و مردم واگذار می‌ شد ولی در سند سال 83 میزان مداخله بخش دولتی به 55 درصد افزایش یافت.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.