تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: باید تولید سوغات فرهنگی زائر در مشهد مبتنی بر تولید و اقتصاد ملی، خلاقیت، نوآوری داخلی و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: زیارت نه به عنوان یک برش بلکه باید به صورت یک فرآیند با تاثیرگذاری معنوی بر زندگی زائر دیده شود. امروز باید همگان از چهره های فرهنگ ساز و الگوساز تا مسئولان فرهنگی و رسانه ها نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر این جامعه سازی و فرهنگ سازی بر اساس سبک زندگی اسلامی باشد باید همه ابعاد آن دیده شود و در موضوع زیارت نیز همه ابعاد سفر از مبدا تا مبدا باید مورد توجه قرار گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز غرب تلاش می کند با ذائقه سازی و فرهنگ سازی اهداف خود را به جوامع القا کنند. ما نیز باید از وسایل ارتباطی و فناوری روز بهره گرفته و با بومی سازی و مدلسازی فرهنگ خود را تقویت کنیم.
وی افزود: در این راستا باید از ظرفیت اندیشه ورزان و صاحبان ایده بهره گرفت و مفاهیم عالی دینی را با شیوه های نو و خلاقیت منتقل کرد. نورانیت و معنویت زیارت هم باید با استفاده از ابزار و اشکال مختلف به زائر منتقل و در او ماندگار شود.
حجت الاسلام رئیسی همچنین سوغات یکی از مستحبات سفر توصیف و بیان کرد: اگر جریان زیارت را یک فرآیند در زندگی زائر و تاثیرگذاری آن بر جامعه بدانیم همه ما در قبال آن مسئولیت جدی داریم تا ابعاد معنوی اثرگذار و ماندگار سفر را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: سوغات مشهد باید نماد این شهر و زیارت معنوی باشد و آثار این نورانیت و معنویت با آن منتقل شود از این رو باید در مشهد و خراسان برای تولید، توزیع و بازار سوغات برنامه ریزی کنیم بگونه ای که بخش خصوصی بدان وارد شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آستان نیز مشوق و معرف سوغات خواهد بود زیرا سوغات فرهنگی زائر می تواند برای عتبات و شهرهای زیارتی الگو باشد. در این راستا باید تولید سوغات داخلی باشد که اشتغال و سود ناشی از آن به اقتصاد استان و کشور کمک کند. در این راستا می توان با پیوند کارگاههای تولید خرد و کوچک شبکه اجتماعی نوآوران را برای تولید سوغات فرهنگی در مشهد ایجاد نمود که این به نفع اقتصاد و فرهنگ کشور است.
همچنین طی این مراسم فروشگاه بزرگ سوغات فرهنگی زائر رضوی فعال و از محصولات سوغات فرهنگی رضوی رونمایی شد. امروز همچنین نخستین 'جشنواره ملی بشرا' ویژه ایده پردازی محصولات کودک و نوجوان نیز در قالب سوغات فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان پایان یافت.
مدیرعامل موسسه به‎ نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) نیز گفت: در مجموع هزار ایده و محصول به این جشنواره رسید که از این میزان 800 محصول و 200 مورد ایده دریافتی از 83 ایده پرداز بود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.