به گزارش ایرنا، راضیه علیرضایی در مراسم نکوداشت هفته علم و فناوری چاپ ایران و هفدهمین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی در مشهد افزود: صنعت چاپ مکمل حوزه های دیگر در بخش تولید است و مشکلات بخش تولید به صنعت چاپ نیز منتقل می شود لذا باید به تامین مالی و نوسازی صنعت چاپ بیش از گذشته پرداخته شود.
وی اظهار کرد: طی چند سال اخیر زنجیره تولید محصولات چاپی و پلیمری در این استان کامل شده است.
وی گفت: در سال 92 حدود 300 میلیارد تومان پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در این استان صادر شد که این رقم در سال گذشته به یکهزار و 335 میلیارد تومان رسید و اغلب این پروانه ها مربوط به طرحهای توسعه واحدهای تولیدی موجود بود.
علیرضایی افزود: در پنج ماه ابتدای امسال، میزان صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی در خراسان رضوی یکهزار و 600 میلیارد تومان بود که این رقم تا پایان امسال به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در سال آینده پروژه های صنعتی استان 10 برابر سال 92 خواهد بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته از محل 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید برای بنگاه های کوچک و متوسط کشور، سهم این استان یکهزار و 280 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 500 میلیارد تومان به واحدهای دارای مشکل مشمول مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل استان پرداخت شد و حدود 60 درصد از تسهیلات سهمیه استان برای حفظ اشتغال موجود در بنگاه های مزبور هزینه گردید.
وی گفت: طی 2 سال گذشته ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای تولیدی در خراسان رضوی تغییر کرد، فعالیت گسترده ای در حوزه معدن و فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خروج مواد خام معدنی در استان انجام گرفت که منجر به رشد تولید برخی محصولات از جمله افزایش 42 درصدی تولید خودرو، افزایش 27 درصدی تولید قطعات خودرو و افزایش تولید الیاف، پلیمرها و سیمان شد.
علیرضایی افزود: امسال 480 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی ماشین آلات به این استان اختصاص یافته که دوره بازپرداخت آن بعد از یک سال تنفس، چهار سال است.

* نگاه دولت دوازدهم به صنعت چاپ، توسعه ای است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نگاه دولت دوازدهم به صنعت چاپ، توسعه ای است و در طراحی جدید خود طی تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدت و تجارت، در صدد رفع مشکلات این صنعت و حمایت از صنعتگران این بخش برآمده است.
سید سعید سرابی افزود: در این تفاهم نامه برخی مسئولیت ها در بخش سخت افزاری صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده تا صنعتگران این بخش از تسهیلات و مزایای بخش تولید بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: توسعه اقتصادی در کنار صنعت چاپ معنا و مفهوم خاصی پیدا می کند و صنعت چاپ تکمیل کننده بخش تولید در شرایط فعلی است.
وی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از برنامه های خود در دولت دوازدهم را بر مبنای اقتصاد فرهنگ با محوریت تولید و مصرف کالاهای فرهنگی قرار داده که در این عرصه صنعت چاپ سهم عمده ای دارد.
سرابی افزود: در این استان 320 چاپخانه و مراکز وابسته به آن وجود دارد که بیش از سه هزار و 500 نفر در آنها شاغل هستند و خراسان رضوی جزو چهار استان برتر در حوزه چاپ کشور است.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سهم نشریات، کتاب ها و محصولات فرهنگی از صنعت چاپ این استان 15 درصد و سهم بخش تولید از این صنعت 85 درصد است در حالی که در گذشته این نسبت معکوس بود.
علی مغانی افزود: طی تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات ماشین آلات صنعت چاپ آسان شده و دیگر بوروکراسی اداری در این بخش صنعتگران را آزار نمی دهد.
وی اظهار کرد: صنعت چاپ استان در زمینه ماشین آلات و تجهیزات مناسب با مشکل مواجه است که باید کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های مختلف در این بخش تشکیل شده و به مشکلات نوسازی یا تامین ماشین آلات رسیدگی شود.
وی گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که صنعتگران چاپ ملزم به پرداخت آن هستند، از بزرگترین مشکلات این بخش به شمار می رود زیرا دوره بازگشت سرمایه و دستمزد چاپخانه داران از سوی بخش تولید چند ماه به طول می انجامد و صنعتگران چاپ نمی توانند مالیات بپردازند.
مغانی افزود: این استان، نخستین منطقه از کشور است که شهرک چاپ و نشر راه اندازی کرده و چاپخانه داران بابت پرداخت اقساط خرید زمین در این شهرک و بازسازی ماشین آلات خود متحمل هزینه های بسیار شده اند لذا ضروری است تسهیلات ارزان قیمت نیز به این صنعتگران پرداخت شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.