مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی در این مراسم گفت: تاکنون در هیچ جای کشور چنین انجمنی ثبت نشده و مشهد در این زمینه پیشگام است.
افشین رحیمی افزود: طرح وقف مهارت آموزی و اشتغال می تواند هم در تولید و هم در اشتغال تاثیرگذار باشد. امسال دو طرح در حوزه مهارت آموزی در مشهد راه اندازی شد که یکی همین وقف مهارت آموزی و اشتغال است. دیگری راه اندازی مجمع خیران توسعه و ترویج فنی و حرفه ای است که در زمینه های درمان، مدرسه سازی و صنعت فعالیت دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه بیکاری و فقدان مهارت از مشکلات جامعه است 'طرح وقف مهارت آموزی و اشتغال' می تواند در حل این معضلات موثر باشد.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: اگر وقفهای مشابه یا کارهایی مشابه وقف در کشورهای دیگر شناخته و معرفی شود اقدام خوبی است که می تواند آثار و برکات وقف را در جامعه ما نشان دهد اما این کار به گفتمان سازی نیاز دارد.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز گفت: در گذشته وقفهایی ایجاد شده که مایه خیر و برکت بوده اما در شرایط کنونی نیازهای جدید پدید آمده اند که پیش از این زمینه اش فراهم نبوده است.
بر این اساس باید چنین نیازهایی شناسایی و برای آنها وقف صورت گیرد.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: راه اندازی مرکز مشاوره وقف در خراسان رضوی در تنوع بخشی به نیات وقفی بسیار موثر بوده است. 800 نیت برای وقف احصا شده اما 80 درصد موقوفات با چهار نیت وقف می شوند. با این وجود طی چند سال اخیر عرصه های وقف تعدد پیدا کرده است.
وی ادامه داد: انجمن وقف علم و فناوری هم شکل گرفت که بسیار شهرت یافت و معاون علمی ریاست جمهوری هم در این مقوله ورود پیدا کرد. یا وقفهای جمعی که مصادیقش متفاوت است و همچنین وقف برای قرآن، نماز و عترت از دیگر مصادیق نیات جدید برای وقف است.
او گفت: هم اکنون موقوفاتی وجود دارد که برای ایجاد اشتغال وقف شده اند. هر چند مشکل اشتغال را حل نمی کنند اما خالی از لطف نیست لذا قرار شد انجمنی در این زمینه تشکیل شود تا هر شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی که خواست عضو آن شود و از طرفی اوقاف، احکام اعضای هیات مدیره این انجمنها را صادر کند تا فعالیتشان قانونمند باشد.
وی افزود: این انجمن می تواند تشکیل جلسه داده و جریانسازی و گروهسازی کند و با اشخاص حقیقی و حقوقی ارتباط بگیرد تا منافع موقوفات برای موضوع مهارت آموزی و اشتغال اختصاص یابد.
خبرنگار:کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.