به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور، مدیر کل دفتر ژئوماتیکس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در حاشیه آغاز این طرح در مشهد گفت: چندی پیش مطالعات کارشناسان طرح آب‌ های کارستی سازمان در سطح کشور منجر به تعیین چند منطقه اولویت‌ دار شد.
وحید فتوتی افزود: مناطقی که با مشکل تامین آب برای ساکنان مواجه هستند و علاوه بر آن به عنوان مناطق کارستی یاد می‌ شوند، برای این طرح در نظر گرفته شدند.
وی بیان کرد: مطالعات نشان داد مناطق شرقی ایران بویژه خراسان رضوی با مشکل تامین آب، دست به گریبان است و واحدهای زمین‌ شناسی منطقه استعداد کارستی شدن را دارند.
وی اظهار کرد: بر همین اساس سایت مشهد – کلات در ارتفاعات کوه های هزار مسجد جهت انجام مطالعات تکمیلی در نظر گرفته شد که در همین راستا بررسی های زمین شناسی و ژئوفیزیکی در راستای مطالعات ژئوفیزیک هوایی از امروز آغاز شد و در پی آن مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس به منظور اکتشاف آبهای زیرزمینی نیز انجام خواهد گرفت.
فتوتی گفت: کارشناسان سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور برای حل معضل کم آبی کشور در پی اکتشاف منابع آبهای کارستی هستند که بر همین اساس در 31 استان کشور عملیات اکتشافی و مطالعاتی با اولویت مشکل کم آبی، خروج آب از کشور و مخازن آبی که با احتمال از دست دادن کیفیت به مرور زمان در حال انجام است.
مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور نیز در این باره گفت: بدنبال جلسه ای که 6 ماه قبل بین رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با استاندار خراسان رضوی برگزار شد، گزارشی از فعالیت های این سازمان در راستای پتانسیل یابی منابع آب کارستی در کشور و استان خراسان رضوی ارائه گردید.
جعفر صاهری افزود: کارشناسان این سازمان در مطالعات اولیه و پس از انجام بازدیدهای صحرایی در مناطق اولویت‌ بندی شده، سایت مشهد- کلات در ارتفاعات کوه های هزارمسجد را به عنوان سایت منتخب مطالعات آب‌ های کارستی ایران معرفی کردند که اجرای برنامه مطالعات ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس در آن مورد تاکید قرار گرفت.
وی بیان کرد: هم اکنون بررسی های صحرایی و ژئوفیزیکی به روش ژئو الکتریک جهت تعیین بیلان آب در سازندها و آبرفت های مجاور مناطق کوهستانی در سایت مشهد- کلات و کوه های هزار مسجد آغاز شده است.
وی افزود: بزودی بررسی های ژئوفیزیک هوایی توسط یک فروند بالگرد متعلق به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و با هدایت کارشناسان زبده سازمان زمین شناسی و اداره کل منطقه شمال شرق به منظور اکتشاف منابع آب این منطقه و در راستای تامین آب شرب شهر مشهد انجام خواهد شد.
7489
خبرنگار: میترا عبداللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.