معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: تا پایان سال جاری چهار سالن تئاتر شامل دو سالن بلک باکس و دو سالن تئاتر در مشهد افتتاح می شود.
افشین تحفه گر به ظرفیتهای بسیار ارزشمند تئاتر خراسان اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی دارای ایده‌های نو در تئاتر است و قطعا برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی طی سالهای اخیر دارای دستاوردهای بسیار ارزشمندی بوده است.
وی ادامه داد: مدیریت هنر در خراسان رضوی بر عهده هنرمندان است. این استان در خصوص برگزاری جشنواره نمایشنامه خوانی در سطح کشور پیشرو محسوب می شود.
دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد نیز گفت: 70 اثر به سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مشهد ارسال شد و در مرحله بازبینی 66 اثر مورد پذیرش قرار گرفت و در نهایت 18 اثر به مرحله نهائی راه یافتند.
کریم جشنی 'رضا احمدی، آرش خیرآبادی و مرتضی ملتجی' را داوران این جشنواره ذکر و بیان کرد: برخی عنوان کردند که داوران از تجربه کافی برخوردار نبودند اما باید شرایط مناسبی برای هنرمندان فراهم شود تا آنها به داوری آثار پرداخته و از تجربه کافی برخوردار شوند.
وی به نحوه داوری متفاوت در این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: برای نخستین بار کارنامه‌ای طراحی شد که هر داور برای هر طرح از ١٠٠، نمره‌ای را در نظر بگیرد و در نهایت بر اساس امتیازهای کسب شده 10 اثر برتر انتخاب شدند.
دبیر جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد ادامه داد: جشنواره امسال با رویکرد تکریم و بزرگداشت پیشکسوتان هنرهای نمایشی برگزار و تلاش شده این تکریم به صورت عملی توسط گروههای حاضر در جشنواره به اجرا در‌آید. از این رو گروههای نمایشی ملزم به انتخاب استاد راهنما از میان پیشکسوتان تئاتر مشهد شدند.

* اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره نمایشنامه خوانی
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: خوانشهای برگزیده جشنواره نمایشنامه ‌خوانی برای اجرا حمایت می‌شوند.
سید جواد اشکذری افزود: اجرای عمومی نمایشنامه خوانی شش بار در سال جاری روی داده و ما این رویه را در سال آینده نیز پیگیری خواهیم کرد. هفت اجرای عمومی برای نمایشهای برگزیده در نظر گرفته‌ایم و بر همین اساس قطعا اتفاقات خوبی روی خواهد داد.

* حمایت مالی از آثار برجسته جشنواره نمایشنامه خوانی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز گفت: این شهر یکی از مناطق درخشان تئاتر در کشور است. رویداد مشهد 2017 نیز با وجود پیشکسوتان عرصه تئاتر می تواند فرصتی مناسب برای جهش تئاتر مشهد باشد.
کاظم دبیری افزود: باید متون بومی نیز در دستور کار گروههای مختلف قرار گیرد تا آثار نمایشنامه خوانی مناسبی در شهر مشهد اجرایی شوند. به نظر می‌رسد باید در نمایشنامه ‌ها از مشاوره‌ های فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی بیشتری استفاده شود تا با ابزار فرهنگ و هنر در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی اقدامات شایسته‌ای را انجام دهیم.
وی ادامه داد: کارهای برجسته جشنواره نمایشنامه خوانی مورد حمایت مالی قرار می گیرند. قطعا حمایت از چنین گروههایی می تواند زمینه موفقیت بیشتر را برای تئاتر شهر مشهد فراهم کند.
همچنین در مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره نمایشنامه ‌خوانی مشهد از محمد ‌قوام برای طراحی پوستر و بروشور نمایشنامه‌ خوانی 'سوپ بوقلمون' و فرشاد ‌قاسمی برای طراحی پوستر و بروشور نمایشنامه‌ خوانی 'پابرهنه در پارک' تقدیر شد. گروه موسیقیِ ‌نمایشنامه ‌خوانی 'یرما' به عنوان برگزیده و همچنین از گروه موسیقیِ نمایشنامه‌خوانی‌ 'دو هزار و هفتصد و چهل و دو روز' تقدیر شد.
نوشین نوروززاده برای اکت‌خوانی در خوانش نمایشنامه‌ 'خاموشی دریا' مقام نخست بهترین اکت خوان، آرزو شیخی برای بازی در خوانش نمایشنامه‌ 'پابرهنه در پارک' به عنوان بهترین بازیگر زن، جلال شهبازنژاد برای بازی در خوانش نمایشنامه‌ 'دردسرهای مرد مُرده' به عنوان بهترین بازیگر مرد، منصوره داوری‌نژاد برای کارگردانی خوانش نمایشنامه‌ 'پابرهنه در پارک' به عنوان بهترین کارگردانی انتخاب شدند.
همچنین نمایشنامه‌ 'حساب پرداخت نمیشه' به کارگردانی مبین عطاری به عنوان بهترین اثر و همچنین از نمایشنامه‌ 'روزی نه مثل هرروز' به کارگردانی سیدرضا عربشاهی تقدیر شد.
سیزدهمین جشنواره نمایشنامه‌ خوانی مشهد از 30 تیر ماه آغاز شده است.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشار: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.