استانداری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از سید جواد حسینی در همایش فرمانداران و بخشداران خراسان رضوی با حضور معاون سیاسی وزارت کشور، گزارش داد: پنج اولویت از سوی وزارت کشور برای استانها تعیین شد که استانداری خراسان رضوی در آنها عملکردی بالاتر از میانگین کشوری داشته است.
وی تحقق اقتصاد مقاومتی را نخستین اولویت ذکر و بیان کرد: با وجود سهم 8.1 درصدی خراسان رضوی از جمعیت کشور، بودجه و اعتبارات تناسبی با این جمعیت نداشت و کمتر از شش درصد اعتبارات کشور بود اما پارسال 16 درصد اشتغال کشور در این استان ایجاد شد.
معاون استاندار خراسان رضوی امنیت را دومین اولویت تعیین شده اعلام و بیان کرد: این استان با وجود دارا بودن مولفه های مختلف ایجاد حساسیتهای امنیتی از جمله جمعیت سیار، مرز مشترک، حاشیه نشینی، ترکیب جمعیتی و قومیتی و مورد هدف بودن مشهد برای تکفیریها و داعش حتی یک مورد حاد امنیتی نداشته و طی سه سال اخیر شورای تأمین خراسان رضوی در سطح کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: ساماندهی آسیبهای اجتماعی سومین اولویت وزارت کشور بوده است. در خراسان رضوی بر اساس طرح تقسیم کار ملی 84 پروژه ویژه با اعتبار 50 میلیارد ریال به اجرا درآمد و بر این اساس آسیبهای اجتماعی در بسیاری از مولفه ها مهار شد و یا کاهش یافت.
حسینی گفت: در همین چارچوب رتبه طلاق در خراسان که سال 1385 در کشور اول بود هم اینک به مرتبه هشتم نزول کرده است. با وجود روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در کشور، این میزان در خراسان رضوی برای ازدواج یک درصد افزایش و برای طلاق چهار درصد کاهش داشته است.
وی افزود: بررسیها نشان می دهد میزان طلاق طی سال 1395 در شهر مشهد نیز نسبت به سال ماقبل 8.1 درصد کاهش یافته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تکریم ارباب رجوع را دیگر اولویت تعیین شده ذکر و بیان کرد: تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی در تعامل با مردم و مشارکت نظامند آنان در اداره امور کشور است. به همین منظور طی دو سال اخیر 12 حزب جدید مجوز فعالیت گرفته اند و خانه احزاب، خانه تشکلهای غیردولتی و سمن سراها در این استان راه اندازی شده اند.
وی ادامه داد: تعداد تشکلهای غیردولتی مجوزدار در خراسان رضوی نیز از 540 به 939 مورد افزایش یافته اند که نشانگر رشد 73.5 درصدی است. راه اندازی کانون مشاوران جوان، پارلمان مشورتی بانوان و خانه جوان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در راستای تکریم ارباب رجوع و توجه به حقوق شهروندان در خراسان رضوی هستند.
حسینی 'راه اندازی میز گفت و گو با نخبگان، هنرمندان، کارگران، فعالان اقتصادی، جوانان و دانشجویان و همچنین طرح تعامل و گفت و گوی دولت با اقشار مختلف' را از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در راستای تکریم ارباب رجوع برشمرد.
وی گفت: کارگروه صیانت از حقوق شهروندان و امنیت عمومی نیز در خراسان رضوی فعال شده و همچنین رضایت بخشی به خدمات و سرعت و دقت در دستور کار است.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: انتخابات ردیگر اولویت با سه راهبرد سلامت، امنیت و مشارکت حداکثری بود که به بهترین شکل ممکن در خراسان رضوی اجرا و برگزار شد. در این چارچوب 72 هزار نفرساعت آموزش برای فرمانداران، بخشداران و سایر عوامل دست اندرکار انتخابات اجرا شد. 20 درصد صندوقها افزایش یافت و 75 هزار نیروی انسانی سازماندهی و در امر انتخابات بکارگیری شدند.
وی ادامه داد: میزان مشارکت مردم خراسان رضوی در انتخابات ریاست جمهوری امسال 77.5 درصد بود در حالی که این رقم برای کشور 75 درصد به ثبت رسید. میزان مشارکت در انتخابات شوراها نیز 73.5 درصد بود در حالی که این رقم در کشور 70 درصد اعلام شد. میزان آرا دکتر روحانی نیز در انتخابات امسال در مقایسه با دوره نخست ریاست جمهوری وی 9.5 درصد افزایش یافت.
حسینی در ادامه با تقدیر از معاون سیاسی وزارت کشور به دلیل ایجاد فرهنگ سازمانی در عرصه انتخابات و شیشه ای شدن آن در تمامی مراحل، خواستار ارجاع لایحه انتخابات به استانها و اخذ نظر مجدد از فرمانداران شد.
وی همچنین خواستار تغییر ساختار وزارت کشور، استانداریها و فرمانداریها متناسب با ماموریتها و اهداف در نظر گرفته شد و افزود: یکی از شاخصهای انتخابات عادلانه، شفاف و سالم برگزاری آن به صورت تمام الکترونیک است که انتظار می رود این مهم در دولت دوازدهم محقق شود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.