علیرضا شناسایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به محض اطلاع از حفاری غیرمجاز اخیر در تپه تاریخی اروک موضوع به صورت خاص در دستور کار قرار گرفت و با همکاری انجمن میراث فرهنگی، فرماندهی انتظامی و دهیاریهای منطقه تحقیقات گسترده آغاز شد.
وی ادامه داد: در این حفاریهای غیرمجاز تعدادی سفال شکسته پیدا شده و مورد خاصی مبنی بر کشف آثار و اشیا تاریخی مشاهده نشد لذا تحقیقات بیشتر برای کشف آثار تاریخی احتمالی در جریان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: دو نفر از عوامل قبلی این حفاری شناسایی شده و پرونده آنان در دادگاه در دست پیگیری است و تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد. لطمه به آثار تاریخی به قصد حفاری و تخریب جرم بوده و بسته به نوع آن سه سال حبس بدنبال دارد.
وی همچنین گفت: طرح پژوهشی و بررسی تپه های تاریخی اروکف نوده پشنگ و عمرانی به عنوان نقاط و محوطه های تاریخی با قدمت زیاد تهیه شده و با تخصیص اعتبار لازم اقدامات پژوهشی علمی آنها آغاز می شود.
او افزود: با توجه به توان و امکانات محدود اداره میراث فرهنگی گناباد کار حفاظت از بیش از 150 اثر و چندین محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی به تنهایی میسر نیست لذا هم افزایی و همکاری دستگاههای اجرایی و مشارکت مردمی را می طلبد.
تپه اروک مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد در بخش مرکزی گناباد سال 1381 با شماره 7481 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.