به گزارش ایرنا سعید باستانی پنجشنبه در آیین تجلیل از فعالان اقتصادی تربت حیدریه اظهار کرد: قاچاق کالا و ارز از عوامل اصلی و مهلک اقتصاد کشور است.
وی افزود: هر چند دولت تلاش کرده با تضمین امنیت سرمایه گذاری، موضوع اقتصاد بدون نفت را از طریق مالیات جبران کند که برای تحقق آن بحث اصلاح قوانین مالیاتی در دستور کار قرار گرفته، اما تاکنون به دلیل فقدان زیرساخت های لازم، در ارایه یک شیوه درست و بی عیب در اخذ مالیات، توفیق چندانی حاصل نشده است.
نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پارسال 30 هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی از محل دریافت مالیات برای دولت درآمدزایی شده است.
باستانی در ادامه گفت: از مجموع 340 هزار میلیارد تومان بودجه سالانه کشور، که در اختیار دولت است حدود 260 هزار میلیارد تومان به بودجه جاری و 40 هزار میلیارد تومان در حوزه عمران و آبادانی اختصاص یافته است.
وی با انتقاد از ضعف تربت حیدریه در معرفی کالاهای تولیدی خود گفت: در بین بسیاری کمبودهای ساختاری، تربت حیدریه نیازمند استقرار یک ویترین زیبا و شکیل برای معرفی قابلیت ها و توانمندی های خود، در ورودی های شهر است.
سعید باستانی افزود: در حالی که ورودی شهرهایی چون قم، اصفهان و کاشان با صنوف عرضه سوهان، گز، گلاب و عرقیجات سنتی مزین شده، متاسفانه ورودی های شهر تربت حیدریه مملو از واحدهای صنفی تعویض روغنی و آپاراتی شده است.
وی حرکت اصناف منطقه به سوی تجارت الکترونیک را ضروری خواند و گفت: بازاریان باید خود را برای داد و ستد در فضای مجازی آماده کنند، زیرا در یک سال گذشته تنها در تهران 600 هزار میلیارد ریال از طریق اینترنت و فضای مجازی کالا داد و ستد شده و این بیانگر آن است که بستر مبادلات آینده در این فضا خواهد بود.

** قوانین مالیاتی باید اصلاح شود
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز با تاکید بر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین مالیاتی، گفت: قوانین کنونی به شکلی است که زمینه فرار مالیاتی از طریق پنهان کاری و دوگانگی رفتار مودیان را فراهم می آورد.
احمدعلی موهبتی افزود: همین امر موجب شده شهروندان مرفه تربت حیدریه در شهر خود با خودروهای مدل پایین تردد کرده و در منازل بسیار کوچک و محقر زندگی کنند و حال آنکه همه می دانند این افراد از تمکن مالی بسیار بالایی برخوردارند.
وی گفت: متاسفانه قوانین مالیاتی ما به شکلی وضع شده که مبنای وصول مالیات وضعیت ظاهری افراد است و همین زمینه فرار مالیاتی و زندگی در پرده را برای برخی از افراد متمول با درآمدهی بالا فراهم آورده است.

** خراسان رضوی 9 درصد اصناف کشور را دارد
سرپرست امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه 9 درصد اصناف کشور در استان خراسان رضوی فعالیت دارند، گفت: هفت درصد واحدهای صنعتی کشور نیز در این استان مستقر هستند.
علی غفوری مقدم افزود: میزان سرمایه گذاری در این استان 120 هزار میلیارد ریال (پنج درصد کل کشور) است که با ایجاد 183 هزار اشتغال مستقیم (هفت درصد کل کشور)، بعد از استان های تهران و اصفهان سومین استان کشور در زمینه اشتغال زایی هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه سند توسعه صنعت و معدن استان تدوین شده، گفت: به تبع آن این سند در شهرستان ها در حال تدوین و طراحی است تا با یک نگرش جامع بتوان از این اسناد برای رونق تولید و اشتغال بهره برد.

** قوانین مالیاتی، خطرپذیری را از بخش صنعت گرفته است
رئیس خانه صنعت و معدن تربت حیدریه با انتقاد از قوانین موجود مالیاتی گفت: این قوانین قدرت خطرپذیری را از بخش صنعت سلب کرده که نیازمند اصلاح است.
فضل الله شریف ثانوی افزود: از مجموع 98 واحد صنعتی مستقر در تربت حیدریه 65 واحد فعال، 13 واحد نیمه فعال و بقیه تعطیل هستند و از مجموع 55 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری نیز تنها 30 واحد فعالند که مجموعا هزار و 390 نفر در بخش صنعت شهرستان اشتغال مستقیم دارند.
در پایان این مراسم از شماری از صنعتگران نمونه شهرستان تربت حیدریه قدردانی شد.
شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.