به گزارش ایرنا، اگر از کشتزارهای یاقوت رنگ و معطر زعفران تربت حیدریه دل کنده و به سوی بخش بایگ ادامه مسیر دهید، پس از ساعتی به روستای گردشگری رودمعجن رسیده و چشمتان به جلوه گری این آبشار زیبا روشن می شود.
رودمعجن، یکی از 10 روستای گردشگری تربت حیدریه، از توابع بخش بایگ در 48 کیلومتری ‌غرب این شهرستان، جاده‌ ای کوهستانی و پیچ در پیچ دارد و سالانه هزاران نفر را برای دیدن مناظر زیبای حاشیه رودخانه خود جذب می کند.
چهار کیلومتر آنسوتر از روستا، آبشاری زیبا به ارتفاع 28 متر نغمه گری می کند که از سلسله جبال چهل تن در 54 کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه گرفته و پس از فروریختن از کوه، مزارع و باغ های آبادی را مشروب کرده و وارد رودخانه حصارچه می شود.
وجود باغ های بادام، آلبالو، سیب، گلابی، آلو و هلو و نیز تولیدات صنایع دستی ساکنان این روستای کوهستانی، از جمله ‌گلیم، قالی و قالیچه از دیگر جاذبه های این خطه است.
بنابر آمار ارائه شده از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه، سالانه حدود 300 هزار نفر برای دیدن آبشار و چشم اندازهای زیبا و دل انگیز رودمعجن به این منطقه سفر می کنند.
برخی گردشگران با اشاره به زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر خدادادی این روستای گردشگری از وجود برخی کاستی ها در این منطقه گلایه کرده و خواستار رفع آن از سوی نهادهای مسئول هستند.
یک گردشگر که از مشهد به این منطقه سفر کرده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مناسب نبودن سرویس های بهداشتی و نبود برخی اقلام مورد نیاز مسافران در محل به عنوان مشکلات این روستای گردشگری یاد می کند.
علی اعظمی می گوید: به عنوان مثال عدم عرضه زغال، ژل آتش زنه و چوب برای پخت غذا، سبب می شود گردشگران به جمع آوری چوب از باغ های مجاور و بعضا شکستن سرشاخه های درختان روی آورند که گاه به درگیری با باغداران می انجامد.
وی می افزاید: متولیان گردشگاه می توانند با افزایش حق ورودی 50 هزار ریالی که از هر خودرو دریافت می کنند، نسبت به ساماندهی محل اقدام کرده و شرایط مناسب تری را برای پذیرش گردشگران فراهم آورند.
محمد منصوری، گردشگر دیگری است که تقاضا دارد مسئولان بر اساس مطالعه و نظرسنجی، نیاز گردشگران منطقه را شناسایی و با کمک بخش خصوصی اقدام به رفع آن کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه با بیان اینکه برنامه ای برای افزایش مبلغ ورودی دریافتی وجود ندارد، گفت: برنامه ما برمحور فرهنگ سازی و مشارکت مردم در ارائه خدمت بهتر به گردشگران مبتنی است تا مردم طعم اقتصاد گردشگری را بهتر بچشند.
محمد محمدی در خصوص عرضه نیازمندی های خاص گردشگران گفت: با دعوت از بخش خصوصی، تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته و در عین حال پیشنهاد تامین این گونه نیازمندی ها را به مالکان محلی و بخش خصوصی داده ایم که طرح های آن در حال پیگیری است.
وی به برخی طرح های در دست اقدام اشاره و بیان کرد: پیشنهاد تخصیص سه میلیارد ریال اعتبار با هماهنگی فرماندار و نماینده شهرستان در مجلس برای ایجاد زیرساختهای اولیه گردشگری مانند سرویس های بهداشتی در بالادست، برق رسانی و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خانه های قدیمی روستا داده شده است.
محمدی افزود: با ایجاد زیرساخت های اولیه، زمینه لازم برای فروش محصولات دامی، غذایی و نیز صنایع دستی منطقه و رونق اقتصاد این روستای گردشگری نیز فراهم خواهد شد.
وی گفت: ایجاد سکو و آلاچیق در مکان های مختلف، برگزاری جشنواره های مختلف در حوزه گردشگری و همچنین دعوت تورگردان های استان به منطقه که بزودی صورت خواهد گرفت، از دیگر برنامه های ما است.
بخشدار بایگ نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار تمامی کمبودها باید به نبود تابلوی در مسیر جاده مشهد - تربت حیدریه برای معرفی و راهنمایی مسافران و زائران عبوری و ترغیب آنان برای سفر به روستای رودمعجن اشاره کرد.
حسین خوش طینت افزود: البته نباید فراموش کرد که گردشگری و اقتصاد وابسته به آن هنوز در ایران و به خصوص منطقه ما به یک باور عمومی تبدیل نشده و همین بزرگترین مانع برای انجام و اجرای برنامه ریزی است.
وی که سه ماه است مسئولیت بخشداری بایگ را عهده دار شده، گفت: در این مدت طرح جامعی را تدوین کرده ایم که در صورت تصویب و تخصیص اعتبار، به تدریج موزه کانی ها و نیز حیات وحش در منطقه دایر شده و مسیر توسعه صنعت گردشگری در منطقه هموارتر شود.
شهرستان تربت حیدریه دارای چهار بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ، چهار شهر، هشت دهستان و 136 آبادی با جمعیت 69 هزار و 974 نفر است که از این تعداد 121 روستا بالای 20 خانوار هستند.
شهر بایگ دارای هشت روستا، هزار و 105 خانوار و نزدیک به پنج هزار و 500نفر جمعیت است.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/5132
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.