به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان روز شنبه در نشست خبری افزود: برای مبارزه با مواد مخدر نباید تنها به اقدامات سلبی اکتفا کرد بلکه یکی از وظایف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای کاهش گرایش به مواد مخدر است.
وی اظهار کرد: باید در این زمینه گروه های اجتماعی مختلف برای آگاه سازی مردم فعال شوند.
وی گفت: هماهنگی میان دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای مبارزه هدفمند با مواد مخدر در کنار حمایت از سازمان های مردم نهاد در این زمینه نقش بسیار مهم در کاهش مصرف مواد مخدر دارد.
رشیدیان به ضرورت گسترش سازمان های مردم نهاد برای مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در زمینه بیماران مواد مخدر نیز باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود و زمینه جامعه پذیرشدن آنان به سرعت فراهم گردد.
وی با بیان اینکه مراکز فنی و حرفه ای در این زمینه اقدامات بسیار جدی انجام داده اند، اظهار کرد: مراکزی نیز برای ترک اعتیاد معتادین متجاهر در مشهد تشکیل شده و اقدامات جدی در این زمینه انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت به کارآفرینانی که بتوانند شرایط مناسب کاری برای معتادین فراهم کنند نیز ارائه می گردد، گفت: مراکز ماده 15 و 16 ستاد مبارزه با مواد مخدر بر همین اساس تشکیل شده اند و تلاش شده است شرایط مناسب برای کار معتادین فراهم شود.
استاندار خراسان رضوی به مبارزه موثر با گروه های توزیع کننده مواد مخدر در این استان اشاره کرد و افزود: در سال جاری با قاچاقچیان مواد مخدر به صورت جدی برخورد می شود.
وی ادامه داد: پرونده های ارجاع شده به دادگاه در این زمینه از نظر تعداد کاهش داشته اما از نظر ارزش مالی افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: سال گذشته 29 تن و 733 کیلو گرم مواد مخدر در این استان کشف شد که 77 درصد کشفیات توسط ناجا و مابقی توسط مرزبانی، اداره اطلاعات و بسیج بوده است.
رشیدیان گفت: سال گذشته 11 هزار و 287 نفر و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز سه هزار و 57 نفر در ارتباط با مواد مخدر در این استان دستگیر شده اند.
وی با بیان اینکه طی سال گذشته هفت هزار و 255 معتاد متجاهر در این استان جمع آوری شده اند، افزود: در این مدت 50 باند بزرگ مواد مخدر و در سه ماه نخست امسال نیز 6 باند شناسایی و عوامل آن ها دستگیر شده اند.
وی به برنامه های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در این استان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته 17 تن مواد مخدر استان های گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران در شهر مشهد امحا می شود.
رشیدیان ادامه داد: برگزاری مراسم تجلیل از خانواده های شهدا، برگزاری نمایشگاه های ویژه با محوریت اثرات مخرب اعتیاد در جامعه، معرفی سفیران پیشگیری از اعتیاد، برگزاری همایش ویژه برای حمایت از سازمان های مردم نهاد از جمله برنامه هایی است که به همین مناسبت در خراسان رضوی اجرا می شود.
وی اظهار کرد: افزایش فرصت های شغلی و کاهش روند طلاق در خراسان رضوی نشان دهنده کاهش مصرف مواد مخدر است.
وی به فعالیت های انجام شده در مرزهای خراسان رضوی برای کاهش ورود مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت پاسگاه ها، برق رسانی و گاز رسانی، تجهیز امکانات مستقر در مرزها و ایجاد موانع متعدد برای توزیع مواد مخدر در شهرها و روستاهای مرزی از جمله اقداماتی است که طی سال های گذشته در این زمینه انجام شده است.
رشیدیان افزود: هماهنگی های لازم برای کاهش ورود مواد مخدر از مرزهای خراسان رضوی با کشورهای هم جوار انجام شده و طرح هایی نیز در بخش های مختلف از جمله کشاورزی به مرحله اجرا درآمده است.
وی اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته میان نیروی انتظامی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و اصناف مقرر شده است شرایط شغلی مناسب برای معتادینی که از اعتیاد رهایی پیدا کرده اند فراهم گردد.
وی با بیان اینکه تاکنون 2 هزار نفر از نجات یافتگان از اعتیاد با حمایت های انجام شده مشغول کار شده اند، گفت: براساس برآوردهای انجام شده 130 تا 150 هزار معتاد در استان خراسان رضوی وجود دارد.
26 ژوئن برابر با پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.