به گزارش ایرنا، تعزیه خوانی که برگرفته از فرهنگ عاشورا و وقایع تاریخی کربلاست در طول سالیان دراز توانسته شکل متفاوتی از نمایش یا درام مذهبی را متبلور کند.
هرچند طی سال های اخیر بی مهری ها باعث شده است هنر تعزیه خوانی در شهرهای مختلف کشور به فراموشی سپرده شود ولیکن نیشابور به دلیل جایگاه بسیار ارزشمند در حوزه فرهنگ کشور تلاش می کند تعزیه خوانی در این شهر جایگاه واقعی خود را بازیابد.

* مسئولان از فراموش شدن هنر تعزیه خوانی جلوگیری کنند
یکی از پیشکسوتان تعزیه خوانی به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از اجرای مراسم تعزیه خوانی، احیا، تعالی و رشد این آئین در اقصی نقاط ایران اسلامی است.
مهدی نجفی به ضرورت توجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعزیه خوانی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و افزود: با اجرای تعزیه خوانی تلاش شده است از باورهای غلط همچون خرافات به صورت جدی دوری شود.
وی اظهار کرد: باید مجالس مناسبی برای تعزیه خوانی فراهم گردد زیرا تعزیه خوانی با هنرهایی همچون موسیقی، تئاتر و شعر درآمیخته و می تواند تاثیر فرهنگی و مذهبی شگرفی را از خود بر جای گذارد.
وی گفت: باید شرایط مناسبی برای هنر تعزیه خوانی فراهم گردد زیرا این هنر می تواند نتایج ارزشمند همچون جلسات روضه داشته باشد.
نجفی افزود: تعزیه خوانی از جایگاه واقعی خود دور شده است و باید با برنامه ریزی مدون و اجرای برنامه های مختلف برای احیای این هنر تلاش کرد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی تعزیه خوانی در نیشابور نبود یک مکان دائمی برای اجراست که بتواند زمینه جذب مخاطب را فراهم کند.
این پیشکسوت عرصه تعزیه خوانی اظهار کرد: مراسم سنتی تعزیه خوانی در فدیشه نیشابور عاشورای هرسال با حضور 50 هزار عزادار برگزار می گردد و یکی از بزرگترین مراسم تعزیه خوانی در سراسر کشور است که از ساعت هشت صبح آغاز شده و تا عصر عاشورا ادامه می یابد.

* جایگاه ارزشمند نیشابور در عرصه تعزیه خوانی
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش شده است شرایطی فراهم گردد که فعالان عرصه تعزیه خوانی در نیشابور بتوانند اجراهای بیشتری داشته باشند.
عباس کرخی با بیان اینکه نیشابور دارای جایگاه بسیار والا در حوزه هنر تعزیه خوانی کشور است، افزود: باید شرایط مناسب برای فعالان این حوزه فراهم گردد تا تعزیه خوانی بتواند مخاطبان خود را بازیابد.
وی اظهار کرد: نیشابور دارای گروههای مطرح تعزیه خوان می باشد و یکی از شهرهایی است که هنر تعزیه خوانی در آن دارای قدمت فراوان است بطوریکه 'پیتربروک' نمایشنامه نویس مطرح جهان در دیدار گروههای تعزیه نیشابور آن را در دنیا منحصر به فرد اعلام کرده است.
وی گفت: تعزیه خوانان و مرثیه خوانان مطرح در این شهرستان به سرپرستی مهدی نجفی و دبیری محمد صابرنیا نسبت به اجرای تعزیه ها اقدام می کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: سوگواره آیینی رمضان نیشابور با همکاری نیروی انتظامی، سازمان پارکها و فضای سبز، اداره اوقاف وامورخیریه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،کانون تعزیه و انجمن هنرهای نمایشی نیشابور برگزار می شود.

*نیشابور میزبان سوگواره آیینی رمضان
مسئول هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت: سوگواره آیینی رمضان نیز با حضور تعزیه خوانان و مرثیه خوانان مطرح همزمان با ماه مبارک رمضان در اماکن مذهبی و بوستان های نیشابور برگزار می شود.
غلامرضا سلامتی افزود: تاکنون 2 مرحله از این مراسم برگزار شده و گروه های مختلف به اجرای تعزیه خوانی در نقاط مختلف شهر نیشابور پرداخته اند.
وی اظهار کرد: مرحله نهایی سوگواره آیینی رمضان نیز با حضور هنرمندان تعزیه خوان مطرح کشور از شب سالگرد تولد حضرت امام حسن مجتبی (ع) به مدت سه شب در محل آرامگاه بی بی شطیطه نیشابور برگزار می گردد.
شهرستان نیشابور در 128 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7498/ 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.