به گزارش ایرنا، هدف از این همایش، تسریع در روند ایجاد خطوط ریلی کشور، افزایش بهره وری و ارتقای معیار های استانداردهای موجود در این زمینه عنوان شده است.
شهردار مشهد در این همایش گفت: یکی از معضلات کلان شهرها موضوع محیط زیست و بهداشت محیط است و یکی از مواردی که محیط زیست انسان را به خطر می اندازد، بخش حمل و نقل شهری است.
سید صولت مرتضوی با بیان اینکه مشکلات زیستی حاصل از حمل و نقل، زندگی را در شهرها غیر تاب آور کرده است افزود: مشکلات زیست محیطی ناملایمتی های روحی و روانی را بر جوامع تحمیل کرده که این معضل در کلانشهرها به صورت حاد تر نمود پیدا کرده است.
وی با اشاره به تلاش شهرداری برای بهبود سیستم حمل و نقل شهری اظهار کرد: احداث قطار شهری مشهد یکی از اقدامات بزرگ شهرداری بود که با وجود کمبودها، نگاه دغدغه آمیز به این موضوع را جامه عمل پوشاند.
وی با بیان اینکه مشکلات حادی پیش روی احداث قطار شهری مشهد بود گفت: تامین منابع مالی برای این پروژه بسیار حائز اهمیت بود که با توجه به سختی های خاص خود به لطف خدا توانستیم پایان خوشی برای آن رقم بزنیم.
مرتضوی کاهش تلفات شهری، مصرف سوخت و ترافیک را از مزایای ایجاد قطارشهری دانست و افزود: این عوامل موجب ایجاد انگیزه برای افزایش خطوط ریلی در این کلانشهر شده است.
استاد و پژوهشگر حوزه حمل و نقل دانشگاه فردوسی نیز در این همایش گفت: با وجود افزایش جمعیت انسانی و خودروها، مشهد نسبت به سال های گذشته از روزهای دارای هوای سالم بیشتر بهره برده است که دلیل اصلی آن احداث قطار شهری است.
احسان علیمردانی با اشاره به کاهش 60 درصدی تلفات شهری مشهد در سال گذشته افزود: قطار شهری جایگاه ویژه در حمل و نقل شهری دارد و با ایجاد زیر ساخت های مناسب می توان شهر را از هم اکنون برای آیندگان ساخت.
همایش حمل و نقل ریلی کشور قرار است از این پس هر سال به میزبانی یکی از دانشگاههای کشور برگزار شد و در آن مهمترین چالش ها و راهکارهای خطوط ریلی با اولویت قطار شهری مطرح شود.
احداث قطار شهری مشهد در سال 1378 آغاز شد و پس از کش و قوس های فراوان در اسفند 89 به بهره برداری رسید.
هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون مسافر از قطار شهری مشهد استفاده می کنند.
7495 / 6053 خبرنگار: حسین عباسی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.