محمد عرفانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دوربینها با هدف تصویربرداری از گربه سانان به خصوص یوزپلنگ آسیایی و پلنگ نصب شده اند. بیشترین شمار یوزپلنگهای خراسان رضوی در منطقه حفاظت شده 'درونه' و پناهگاه حیات وحش 'دشت لاغری' در جنوب استان مشاهده شده اند.
وی ادامه داد: خالهای روی بدن یوزپلنگ و پلنگ همانند اثر انگشت انسان برای هر قلاده منحصر بفرد است بنابراین با تصویربرداری می توان تعداد تقریبا دقیق در خصوص جمعیت این گونه ها اعلام نمود.
معاون اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به نحوه زیست گربه سانان که شبزی و شبرو هستند آمارگیری و مستندنگاری حضور آنها امری بسیار سخت و نیازمند تجهیزات و شرایط ویژه است.
وی وضعیت خراسان رضوی را به لحاظ زیست گربه سانان بسیار خوب توصیف و بیان کرد: جمعیت گربه سانان به عنوان پرچم گونه های جانوری محسوب می شود و نشانه ای از تنوع زیستی و غذایی برای این گونه ها است.
عرفانی به وجود تمام هشت گونه شناخته شده گربه سانان ایران در خراسانرضوی شاره و بیان کرد: این هشت گونه شامل یوزپلنگ آسیایی، پلنگ، گربه کاراکال، گربه سیاه گوش، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی است.
وی افزود: در ایران 10 گونه گربه سان وجود داشت که بیش از چهار دهه قبل دو گونه آن شامل ببر مازندران و شیر ایرانی منقرض شده اند.
خراسان رضوی دارای 43 منطقه تحت حفاظت با دو و نیم میلیون هکتار وسعت است که 20 درصد مساحت این استان را تشکیل می دهد. 80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در حیات وحش خراسان رضوی زیست می کنند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.