به گزارش ایرنا تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی مناطق شهری و روستایی از 21 اردیبهشت جاری آغاز شده و تا 27 همین ماه در جای جای کشور از
جمله گناباد ادامه دارد.

به همین مناسبت میزگرد بررسی مولفه های یک شورای اسلامی کارآمد با حضور صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی و اعضای شورای اسلامی فعلی که نامزد دوره آتی نیستند،‌ در خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناباد برگزار شد.

**تخصص گرایی؛ لازمه شورای اسلامی کارآمد
یکی از فعالان فرهنگی و از صاحبنظران مسائل اجتماعی گناباد گفت: اعضای شوراهای اسلامی باید ضمن آشنایی کافی با مسائل و مشکلات نقاط مختلف و اختیارات این شوراها؛ وقت کافی برای طرح ایده ها و پیگیری مسائل داشته باشند.
صادق ایزدی گفت: مشغله کاری اعضای شوراها به دلیل اشتغال همزمان در دیگر دستگاههای اجرایی در برخی موارد موجب محدودیت وقت آنان در ارائه خدمات مطلوب به مردم می شود.
وی ادامه داد: عضو شورای اسلامی باید اهل تعامل و مشورت باشد و خود را ازاین مساله بی نیاز نداند چون کار شورایی زمانی موفق خواهد بود که اعضای آن با پرهیز ار تک نگری، نگاهی منسجم به رفع مسائل شهری داشته باشند.
وی گفت: سیاسی کاری اعضای شورا از جمله در شهرهای کوچکی مانند گناباد درست نیست و باید اعضای شوراها با رویکرد به طور کامل اجرایی همه تلاش خود را برای خدمت صادقانه به مردم به کار گیرند.
وی اظهار کرد: ائتلافهای سیاسی در زمان تبلیغات برای تشخیص مقبولیت گروه و جناح سیاسی و نامزد شوراها اشکالی ندارد ولی در حیطه اجرا باید از هر گونه سیاسی کاری پرهیز کرد.

** ضرورت تخصص مرتبط با امور شهری
یکی از اعضای کنونی شورای اسلامی شهر گناباد نیز گفت: هر اندازه اعضای شورا از تخصص و سطح تحصیلات بالاتری از جمله در حوزه مرتبط با مسائل شهری برخوردار و آشنا با حدود و وظایف و قوانین شوراها باشند، بهتر می توانند از حق مردم دفاع و مشکلات آنها را کاهش دهند.
محمد صابری نوقابی ادامه داد: برخورداری از قدرت چانه زنی و شجاعت در رسیدگی به مسائل شهری از مصادیق کارآمدی و مقبولیت شوراهای اسلامی است.
وی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد اعضای شوراهای اسلامی شاغل دستگاههای اجرایی هستند، در برخی موارد وقت کافی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم را ندارند،‌ اگر چه در قانون بر لزوم انتقال موقت اعضای شورا به شهرداری ها اشاره شده ولی به دلیل نبود ساز و کار لازم این مهم محقق نشده و همین مساله موجب شده که یک عضو شورا نتواند با رویکرد و نگرش کامل شورایی به مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کند.

** ضرورت توجه به مسائل فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی شهر
یک فعال سیاسی و صاحبنظر مسائل سیاسی و اجتماعی گناباد نیز گفت: تخصص گرایی، فقط به معنای آشنایی با مسائل عمران شهری نیست بلکه مسائل مختلف شهری اعم از فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد و شورایی کارآمد است که همه تخصص ها را داشته باشد.
مهدی علیپور نوقابی افزود: محدوده اختیارات شورای شهر بیشتر مربوط به شهرداری ها شده است و این شوراها به جای شورای شهر به شورای شهرداری ها تبدیل شده اند.
وی گفت: اشتغال دائم اعضای شوراهای اسلامی در حیطه وظایف این شورا از جمله دغدغه ها در ارائه خدمات مطلوب به مردم و شهروندان است و برخی از اعضای شورای اسلامی فعلی گناباد به دلیل مشغله کاری در انتخابات دوره جدید نامزد نشدند.
وی تصریح کرد: باید در قانون این موقعیت برای اعضا فراهم و زمینه اشتغال به کار و مامور به خدمت شدن آنان در شورا و شهرداری فراهم شود.

** لزوم فراهم شدن بسترهای قانونی
یک استاد دانشگاه پیام نور و صاحبنظر مسائل فرهنگی اجتماعی گناباد هم می گوید: توانمند شدن . بهبود کارکرد شوراهای اسلامی درراستای خدمات به مردم نیازمند بسترسازی و موازین قانونی متناسب با شرایط روز است.
دکتر ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: برای افزایش کارآمدی اعضای شوراهای اسلامی باید باورمندی مسئولان نسبت به شوراها افزایش یابد ، برخی مسوولان اعتقادی به شوراها ندارند و آنها را تنها یک امر تزئینی در حیطه مسائل شهری می دانند.
عضو شورای اسلامی گناباد افزود: همچنین اعضای شوراها باید به عنوان نمایندگان منتخب مردم با پرهیز از هر گونه برخوردهای شخصی و سلیقه ای در ارائه خدمات، در تصمیم گیریهای خود به منافع عمومی جامعه توجه کنند.
وی گفت: برخی از ادارات شوراهای اسلامی را باور ندارند و و باید بخشی به صورت منسجم در فرمانداری و بخشداری ها برای هماهنگی و انسجام فعالیت و وظایف این شوراها ایجاد شود و هم اکنون به دلیل نبود این ساز و کار با مشکلاتی در هماهنگی فعالیتها مواجه هستیم.
شفیعی گفت: همچنین نظام اداری شهرداری تحت تاثیر تفکرات قبل از شکل گیری شوراهای اسلامی ، این شوراها را باور ندارند و باید باورمندی مسئولان و شهرداران را نسبت به مسائل و اقتضائات شوراهای اسلامی افزایش داد و این امر در ظرف مدت زمان کوتاه محقق نمی شود.

**نظارت شوراهای اسلامی باید افزایش یابد
صادق ایزدی صاحبنظر مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: نظارت دقیق و شفاف شوراهای اسلامی بر بخشهای زیرمجموعه و شهرداری ها یک اصل ضروری در خدمات صادقانه به مردم است و هر اندازه این مساله دقیق تر انجام شود موجب شفافیت بیشتر خدمات بخش های تابعه می شود.
وی در عین حال گفت: نظارت شفاف شوراهای اسلامی نیازمند قانون به روز و کارآمد برای تعیین محدوده ها وظایف آنها است و در قانون به صراحت عنوان شده که شوراها می توانند در کلیه مسائل شهری دخالت کنند و با وضع مصوبه هایی برای آنها تصمیم گیری کنند ولی در واقع محدودیت قوانین دست شوراها را در برخی موارد بسته است.
وی اظهار کرد: در مجموع شوراهای اسلامی از جمله در شهرستان گناباد از اهرم نظارتی خود بر فعالیتهای بخشهای زیرمجموعه خود مانند شهرداری ها و سازمانهای وابسته آن به خوبی استفاده نکردند که این مساله موجب کاهش اثر بخشی اقدامات آنها می شود.
وی گفت: به دلیل نبود قوانین شفاف در مورد شوراها، بسیاری از دستگاههای اجرایی حاضر به واگذاری اختیارات خود به شوراهای اسلامی نیستند.

** ضرورت باورمندی مسئولان
نایب رئیس شورای اسلامی گناباد هم در این زمینه گفت: تا زمانی که باور مسوولان دستگاههای اجرایی نسبت به شوراهای اسلامی تغییر نیابد ، فعالیتها و نظارت شوراها اثر بخشی لازم را ندارد.
محمد صابری نوقابی گفت: کسی منکر اهمیت نظارت شوراهای اسلامی نیست و اگر این نظارت شفاف و دقیق نباشد، بازدهی فعالیتهای بخشهای تابعه آنها در خدمات رسانی به مردم کاهش می یابد و لذا تدوین ساز و کار و اعمال دقیق موازین قانونی در نظارت شوراهای اسلامی ضروری است.
وی افزود: شوراهای اسلامی باید در ابتدای فعالیت چهار ساله خود ساز و کار قوی و توانمند برای نظارت دقیق و شفاف بر فعالیتهای بخشهای تابعه خود و شهرداری با بهره گیری از توان متخصصان کارآزموده را تدارک ببینند.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده که هر جا نظارت شوراهای اسلامی شهر و روستا دقیق تر بوده ، بازدهی عملکرد شهرداری ها و دهیاری ها افزایش یافته و مردم نیز رضایت پیدا کرده اند.
وی اظهار کرد: نظارت تنها شامل فعالیت ها و خدمات رسانی به مردم در حیطه مسائل شهری و روستایی نیست بلکه باید در مرحله وضع قوانین دقیق و کارآمد در حوزه شورای اسلامی شهرستان و استان و نوع فعالیت های مسوولان دستگاههای اجرایی که در تعارض با منافع عمومی جامعه است را هم در بر گیرد و با شجاعت از این حق مردم دفاع شود.

** فعالیتهای شوراها همپوشانی لازم را ندارند
استاد دانشگاه پیام نور و عضو شورای اسلامی گناباد نیز گفت: قانون گذاری، سیاست گذاری و تصمیم سازی شوراهای اسلامی در راستای یکدیگر نیستند و همپوشانی لازم را ندارند و این مساله موجب کاهش اثر بخشی مقوله نظارت آنها می شود و بیشتر بعد نظارتی شورا منحصر به فعالیتهای شهرداری شده، در حالی که باید همه گسترده خدمات مدیریت شهری را شامل شود.
شفیعی گفت: قانون فعلی شوراهای اسلامی از جمله در کارآمدی نظارت نیازمند اصلاح و بازبینی جدی است تا از نظر کیفی شاهد افزایش اثر بخشی و وحدت رویه این بعد نظارتی آنها باشیم.

**محلی گرایی موجب کاهش اثربخشی فعالیتهای شوراهای اسلامی می شود
صاحبنظر فرهنگی و اجتماعی گناباد گفت: محلی گرایی و قومیت گرایی موجب رشد نامتعارف و غیر هدفمند در نقاط مختلف و فراموش شدن اولویتها در توسعه شهری می شود.
صادق ایزدی گفت: زیرساختهای شهری مانند گناباد بر اساس قومیت گرایی رشد یافته و این مساله روند نامتوازن در گسترده این زیرساختها را به همراه داشته است.
وی درعین حال گفت: محلی گرایی در انتخاب افراد نخبه در انتخابات شوراهای اسلامی مطلوب است ولی باید این نگاه در تصمیم گیری های شوراها به به نگاه جمعی تبدیل شود تا شاهد رشد متوازن در خدمات رسانی شهری باشیم.
صابری نوقابی نایب رئیس شورای اسلامی گناباد هم گفت: محلی گرایی تنها یک نقطه ضعف محسوب نمی شود بلکه از این نظر که مردم یک محله با اجماع کلی به نامزد و نخبه مورد اعتماد منطقه خود با دیدگاه اینکه در آینده توسعه و عمران منطقه شان نقش آفرین باشد، رای دهند، مطلوب است.
علیپور نوقابی صاحب نظر فرهنگی و اجتماعی گناباد هم نبود احزاب توانمند و شناسنامه دار برای معرفی نامزدهای شوراهای اسلامی را از دلایل محلی گرایی در انتخاب نامزدها و فعالیت این شوراها دانست.
وی گفت: وقتی که نامزد شورا همراه با برنامه قوی توسط یک حزب شناسنامه دار و شناخته شده انتخاب شود، با دید جامع تری در راستای اهداف کلان حزبی به منافع و توسعه شهری توجه خواهد داشت.
عضو شورای اسلامی گناباد هم افزایش محلی گرایی صرف به عنوان یکی از آسیبهای شوراهای اسلامی را نشات گرفته از نگاه تبعیض آمیز و درک نادرست مدیران گذشته دستگاههای اجرایی ذکر کرد و گفت: این مساله موجب شده که نامزدهای شوراهای اسلامی با دید محلی به رشد منطقه خود توجه بیشتری داشته باشند.
شفیعی گفت: برخی مسوولان همچنان با این نوع نگرش نمود بیشتر خدمات را در یک منطقه، میدان و خیابان اصلی در شهرمی بینند در صورتی که باید با نگاه جامع و متوازن به همه نقاط شهر توجه اساسی داشت.

**موازی کاری خدمات دستگاههای اجرایی با فعالیتهای شوراها یک آسیب جدی است
استاد دانشگاه پیام نور و عضو شورای اسلامی گناباد گفت: مسئولان در بیشتر موارد خود را بی نیاز از مشورت می دانند و به دلیل نبود قانون دقیق و شفاف شاهد موازی کاری در خدمات شهری و روستایی بین ادارات با شوراهای شهری و روستایی هستیم که این خود بازدهی خدمات را کاهش می دهد.
شفیعی گفت: خدمات رسانی در مناطق شهری و روستایی زمانی که با مشارکت مردم همراه باشد ، اثر بخش است و مسئولان باید با پرهیز از نگاه سطحی گرایانه، شوراها را به عنوان پشتوانه مهم تصمیم گیری و خدمات رسانی به مردم بدانند و از ظرفیتهای آنها حداکثر استفاده را بکنند.
صابری نوقابی نایب رئیس شورای اسلامی گناباد هم گفت: خلاء قانونی و نبود قانون مدون و شفاف برای تعیین محدوده وظایف شوراهای اسلامی موجب افزایش موازی کاری دستگاههای اجرایی در خدمات رسانی در مناطق شهری و روستایی شده است.
437 نفر از نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی گناباد 29 اردیبهشت ماه جاری برای کسب رای مردم با هم به رقابت می پردازند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه همزمان با سطح کشور در بیش از 90 شعبه ثابت و سیار اخذ رای در شهرستان گناباد برگزار می شود.
شهرستان گناباد در فاصله 287 کیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.
7545/2095/6012 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.