آیت الله علم الهدی روز چهارشنبه در جمع نمایندگان تشکل های کارگری خراسان رضوی افزود: انرژی که کارگر جوان امروز در کار صرف می کند باید بخشی ازحقوق آن به تامین دوران از کارافتادگی، بیمه و بازنشستگی وی برسد اما در قراردادهای موقت برای یک بخش از کار او حقوق داده می شود و به بخشی که مربوط به سرمایه گذاری در آینده کارگر است، چیزی داده نمی شود.
امام جمعه مشهد تاکید کرد:همه ساله مشکلاتی نظیر معیشت و امنیت شغلی کارگران در ایام روز کارگر مطرح می شود اما اینها مشکلاتی روبنایی است و باید به مسائل زیر بنایی توجه کرد و به حل و فصل آنها پرداخت.
امام جمعه مشهد گفت: مشکل اصلی و زیربنایی در این حوزه نگاه ابزاری به کارگر است ؛ برخی به کارگر مثل یک ماشین بدون بازخواست کننده نگاه می کنند و با مقدرات کارگر و خانوداه اش نیز همانند ماشین برخورد می نمایند .
وی مشکلات موجود در جامعه کارگری را ناشی از این نگاه غیر انسانی عنوان کرد و گفت:بر اساس آموزه های قرآن کارگران و کشاورزان صاحب کرامت اند و کارگر به واسطه هنر و تخصص اش در کار سهیم و شریک است و اگر قانون کار بر این اساس تدوین می شد همه مشکلات کارگری حل می شد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: 35 سال پیش در زمان تدوین قانون کار مشکلاتی رخ داد و مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل و در نخستین اقدام در آن مساله به نفع جامعه کارگری و قانون کار رای داد .
علم الهدی ادامه داد: در آن زمان فقهای شورای نگهبان با آن قانون مخالفت کردند و امروز همه فهمیدند که این قانون کار چه مشکلاتی دارد و مصلحت کارگر در آن، تامین نشده است .
آیت الله علم الهدی همچنین از مجوز مجلس برای واردات خودروی خارجی انتقاد کرد و در عین حال گفت: این اقدام نمایندگان با هدف بوجود آوردن رقیب برای خودروی تولید داخل و برای مجبور کردن این تولید کنندگان به افزایش کیفیت محصولاتشان صورت گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی تسهیلاتی که برای توسعه کار و کارگر به صاحبان کارخانه ها داده می شود صرف سرمایه گذاری در بخش های دیگر در داخل یا خارج کشور می شودو مسئولان دولتی باید پیگیری کنند این تسهیلات پس از اعطا در چه اموری هزینه می شود.
او خطاب به نمایندگان تشکل های کارگری حاضر در نشست نیز گفت: شما برادران و خواهرانی که در تشکل های کارگری قرار دارید ، باید تامین کننده حق و جبران کننده حقوق تضییع شده آنان باشید و مسئولیت شما از مدیران کار و تعاون خطیر تر است .
3221/6012
خبرنگار:ناصراسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.