علیرضا حسین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این افزایش با توجه به نیاز آبی کم، ارزش اقتصادی بالا و استفاده بهینه از منابع آب و خاک در تولید گل محمدی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ارزش اقتصادی بسیار بالا و بهره برداری سریع از باغهای گل محمدی نسبت به سایر محصولات تمایل کشاورزان به کشت این محصول افزایش یافته است.
مدیر اداره جهاد و کشاورزی گناباد گفت: با توجه به مزیتهای اقتصادی تولید گل محمدی و ظرفیتهای این شهرستان در تولید آن ایجاد صنایع تبدیلی یک ضرورت در این بخش محسوب می شود.
وی افزود: گل محمدی از لحاظ اسانس و کیفیت گل و عطر در ارتفاعات بیش از 1200 متر بهتر تولید می شود لذا توسعه کشت این محصول در مناطق بالادست شهرستان گناباد که با محدودیتهای آب روبرو هستند در دست اقدام است.
حسین زاده ادامه داد: گل محمدی در طول سال زراعی به سه یا چهار نوبت آبیاری نیاز دارد و آفت چندانی آن را تهدید نمی کند. کشاورزان نیز در تولید گل محمدی با تنگنای خاصی روبرو نیستند که این خود در افزایش انگیزه به کشت آن تاثیر داشته است.
وی گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی گل محمدی و تولید گلاب می توان ضمن افزایش ارزش افزوده تولید این محصول شاهد رونق اقتصادی و کشاورزی منطقه بود.
مدیر اداره جهاد و کشاورزی گناباد به تقاضاهای سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی گل محمدی اشاره و بیان کرد: جهاد کشاورزی در حد توان از سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی از جمله در تولید این محصول حمایت می کند.
وی همچنین از آغاز برداشت گل محمدی از سطح 30 هکتار باغ در گناباد خبر و ادامه داد: پارسال 18 تن گل محمدی در این شهرستان برداشت شد که پیش بینی می شود این میزان امسال به 22 تن افزایش یابد.
34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
2095/7545/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.