شهردار مشهد در این مراسم گفت: با توجه به انتخاب مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برنامه ریزی برای برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام اواخر پارسال آغاز شد.
سید صولت مرتضوی افزود: مشهدالرضا به واسطه وجود بارگاه منور رضوی از جایگاه ویژه ای در جهان اسلام برخوردار است و سالانه این کلانشهر میزبان حدود 30 میلیون زائر داخلی و خارجی است لذا مشهد باید زمینه ساز بازنمایی سبک زندگی اسلامی و مرکز صدور فرهنگ رضوی به دنیا باشد.
وی ادامه داد: رشد و شکوفایی فرهنگ، تمدن و هنر در مشهد مدیون وجود بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) است که اثرات پربرکتی در خطه خراسان داشته و دارد.
شهردار مشهد گفت: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 جایگاهی است که یکی از مهمترین شخصیتهای اسلامی را به سراسر گیتی معرفی می کند و نویدبخش امنیت و عدالت در دنیا است.
وی افزود: نقش پایتخت فرهنگی در توسعه شهرها، معماری اسلامی، بررسی فرصتها و چالشهای مدیریت شهری در شهرهای اسلامی، اشتراک تجارب شهرها در زمینه گردشگری مذهبی، اقتصاد شهری، حصول درآمدهای پایدار، دیپلماسی شهری و ایجاد پیوند دوستی بین شهرهای مختلف اسلامی از اهداف برپایی اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد است.
مرتضوی تقویت دیپلماسی عمومی و افزایش همکاریهای میان شهری در قرن حاضر را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس ذکر و بیان کرد: ایجاد یک شبکه منسجم بین شهرهای اسلامی و تقویت گردشگری زیارت از جمله مباحثی است که در اجلاس دنبال می شود.
وی ادامه داد: جهان اسلام همواره تمدنهای موثری برای دنیا داشته است. ارائه الگوی جدید مبتنی بر قرآن و عترت و تبیین حقوق و تکالیف مسلمانان در حوزه شهری از دستاوردهای این اجلاس خواهد بود .
اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد با حضور 40 شهردار از 27 کشور اسلامی و 19 شهردار داخلی تا هفتم اردیبهشت جاری در مشهد ادامه دارد.
عراق، عمان، لبنان، مالی، اوگاندا، الجزایر، غنا، افغانستان، پاکستان، تایلند، ترکیه، سوریه، مراکش، مالزی، یمن، بوسنی، روسیه، استرالیا، سیدنی و ساحل عاج از جمله کشورهای حاضر در این اجلاس هستند.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.