وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این پیام نوشته است: باور به اینکه در علوم طبیعی صرفا بر پاشنه عقل می چرخد و تمسک به کتاب و سنت منحصرا در علومی چون الهیات، فلسفه، فقه، تفسیر و اخلاق کاربرد دارد زمینه سکولاریسم را در علوم طبیعی و از جمله طب فراهم می کند.
دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: سالهای طولانی است که در محافل علمی به ویژه علوم انسانی مباحثی مانند رابطه عقل و دین، رابطه علم و دین، اسلامی کردن علوم، تعارض طبیعیات و الهیات، علم دینی و مسائلی از این دست مطرح است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر اما موضع طب اسلامی، طب معصومین، طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی اسلامی با کلید واژه های طب و اسلام به ویژه در افواه عمومی رواج داده شده و این در حالی است که متاسفانه در این حوزه قرائتی واحد از متد، قالب و محتوا مشاهده نمی شود.
وزیر بهداشت در ادامه پیام خود نوشت: بیم آن می رود که در صورت عدم ورود و مداخله موثر محافل دانشگاهی و بین حوزوی لطمات جبران ناپذیری به بینش طبی، معرفت دینی و باور و اعتماد وارد شود.
وی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت همانگونه که نمی توان با وارد کردن مظاهر اسلامی به محیطهای دانشگاهی علم دینی تولید کرد، با دوری جستن از روشهای مبتنی بر عقل و تجربه نیز نمی توان طب دینی را بنیان نهاد.
دکتر هاشمی گفت: به بیان دیگر برای علومی همچون طب همانگونه که دست برداشتن از تجربه و پژوهش نه مطلوب است و نه ممکن جدا شدن آن از دامان معارف الهی نیز نه مطلوب است و نه ممکن زیرا با فهم اجتماعی از کتاب و سنت افقهای جدیدی از زوایای وجودی اشرف مخلوقات به روی محققان گشوده خواهد شد که منشا برکات فراوان در حیطه سلامت انسان خواهد بود.
وی در ادامه این پیام افزود: اگر بپذیریم که علم نوعی کشف و قرائت از جهان هستی است و در غایت خود نوعی تفسیر و تبیین از فعل خداوند برای بشر به ارمغان می آورد آنگاه خواهیم پذیرفت که ایدئولوژی و جهانبینی هر مکتب معرفتی رنگ و بویی خاص به علوم تولید شده توسط پیروان آن مکتب خواهد داد.
وزیر بهداشت گفت: از این منظر همه شقوق دانش بشری علم دینی محسوب می شوند زیرا عقل و سایر مجاری ادراکی بشر همه از مخلوقات و مواهب الهی هستند.
وی افزود: مطالعات و نشستهای بین رشته ای به ویژه بین دانشمندان علوم انسانی و علوم اسلامی گرهگشای بسیاری از شبهه افکنیها، سوء تفاهمات، برداشتها و القائات ناصوابی است که می کوشد بین علم و دین تعارض ایجاد کند و جامعه دانشگاهی را از جامعه دینی جدا جلوه دهد.
دکتر هاشمی ادامه داد: یکی از رسالتهای اصلی این نشستها تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی و ترسیم نگاهی جامع به مقوله علم و دین است. دو مقوله ای که مکمل یکدیگرند.
وی گفت: همایش نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی اقدامی است مبارک که در همین راستا می کوشد علاوه بر تبیین مبانی و روش شناسی استخراج مبانی طبی از منابع روایی، نگاهی به آسیبهای ناشی از ورود بی نظام و بی قاعده به مقوله طب دینی داشته باشد.
و دبیر علمی همایش ملی نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی نیز در در مراسم آغازین آن گفت: آموزه های دینی به ما می گوید تلاش برای احیا و زنده نگهداشتن انسان کاری بس ارزشمند و الهی است که جز با نگاه تقدس نمی توان به آن نگریست.
حجت الاسلام دکتر مهدی ابراهیمی افزود: سلامت انسان نقاط اشتراک زیادی با بسیاری از مکاتب دارد و این همایش به تبیین صحیح و تضارب آرا در مبانی تئوریک در موضوع سلامت به ویژه مباحث دینی با تاکید بر اصول رضوی می پردازد.
وی ادامه داد: در این دست همایشها مطالب واقعی درباره مباحث مربوط به سلامت مطرح می شود تا مطالب غیرواقعی تبیین و آگاهی های لازم به فعالان بخش سلامت داده شود.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 120 مقاله از سوی استادان و دانشگاهیان دانشگاههای کشور به این همایش ارسال شد که طی دو روز به صورت سخنرانی و چکیده مقاله ارائه می شوند.
افزون بر 100 نفر از پزشکان، دانشجویان و فعالان بخش طب سنتی در این همایش حضور دارند.
دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و جامعه المصطفی الالعمیه مشهد و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و دانشگاه فردوسی دست اندرکار برگزاری همایش ملی نظام سلامت در اسلام با تاکید بر آموزه های رضوی در مشهد هستند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.