حجت الاسلام دکتر احمد واعظی روز یکشنبه در دومین روز کنفرانس بین المللی عدالت و اخلاق در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: رابطه زایندگی و تولیدی بین عدالت حاکم و حکمرانی عادلانه وجود ندارد.
وی ادامه داد: حکمرانی عادلانه به معنای استقرار عدالت اجتماعی در ساحتهای مختلف جامعه است و عدالت فردی با عدالت اجتماعی مساوی نیست.
او گفت: عدالت سیاسی هم زمانی مستقر می شود که حکمرانی عادلانه مستقر شود و حتی اگر بپذیریم صاحبان مناصب سیاسی افراد عادلی باشند و بخواهند فقه و الزامات فقهی را اجرا و مستقر کنند باز به تنهایی کافی نیست که مدعی شویم حکمرانی عادلانه ای داریم.
وی افزود: در واقع زمینه ساز استقرار عدالت اجتماعی در تمامی ابعادش بحث سلامت اخلاقی جامعه است. یعنی در بستر استقرار و حاکمیت اخلاق است که می توان عدالت سیاسی مطلوب اسلام را مستقر کرد.
استاد دانشگاه باقر العلوم قم ادامه داد: بر خلاف سنت لیبرالیسم در سنت فکری اسلام محور سیاست قدرت نیست و قدرت در اسلام تقدیس نشده بگونه ای که حضرت امیرالمومنین علی(ع) حکومت را به صرف حکومت بودنش از 'آب بینی بز' بی ارزشتر دانست مگر اینکه بتوان معنویت و عدالت را مستقر کرد.
وی گفت: نکته مهم دیگر اینکه در بحث بینش اسلامی غفلتی صورت گرفته و آن اینکه وقتی می خواهیم از اسلام بگوئیم آن را به فقه و حقوق اسلامی فرو می کاهیم. یعنی هم در معرفی اسلام و هم در عملیاتی کردن اسلام بیشتر به جهات فرمالیستی توجه داریم که همان حقوق و فقه است.
حجت الاسلام واعظی افزود: این در حالی است که دو قسم محتوای قرآنی وجود دارد که تعدادشان با آیات قرآنی مشتمل بر فقه و حقوق قابل قیاس نیست. یعنی عمده آیات قرآنی یا برای تبیین معارف توحیدی و یا برای تبیین معارف اخلاقی نازل شده اند و حجم بیشتر قرآن به سلامت اعتقادی جامعه و سپس مواعظ و توصیه های اخلاقی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: اگر به عدالت سیاسی فقط با دید واقعگرایانه توجه شود و وجهه همت تقویت جامعه مدنی و حضور شکلی مردم در انتخابات باشد نیز مادامی که اخلاق محور نباشد باز عدالت سیاسی مورد نظر اسلام محقق نمی شود.
او گفت: دموکراسیهای کنونی جهان در معرض آسیب مهم پوپولیسم قرار دارند و پوپولیسم به معنای رای آوری ولو به قیمت زیر پا گذاشتن اخلاق و منهدم کردم بنیانهای ارزشی جامعه است.
وی افزود: اخلاقمداری در عرصه سیاست به فرهنگ سازی نیاز دارد. باید ذائقه عمومی مردم را بگونه ای ساخت و تنظیم کرد که شعور و آگاهیشان بالا رود.
وی گفت: نکته مهم دیگر موضوع نهادسازی است زیرا عدالت سیاسی با موعظه و بر روی کاغذ محقق نمی شود لذا برای آنکه اخلاق اسلامی بر صدر بنشیند باید نهادسازی شود. یعنی بگونه ای نهادهای پشتیبان تقویت شوند که در عمل کسانی که می خواهند ضداخلاقی عمل کنند مطرود شوند و نتوانند به مناصب سیاسی دست پیدا یابند.
همایش بین المللی عدالت و اخلاق،‌ با محوریت آموزه های رضوی در راستای عدالت و اخلاق سومین همایشی است که در سطح بین المللی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) 26 فروردین جاری در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد و امروز پایان می یابد.
همایش نخست با عنوان 'عقلانیت، معنویت و عدالت' اردیبهشت 1391و همایش دوم با عنوان 'معنویت' اردیبهشت 1393 برگزار شده بود.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.