محمد بخشی محبی روز دوشنبه در نشست کمیته مشترک همکاریهای ایران و هلند پیرامون طرح بازگشایی حریم و بستر کشف رود در مشهد افزود: موضوع این رودخانه به عنوان یکی از بزرگترین معضلهای زیست محیطی و اجتماعی شرق کشور و مشهد مطرح بود و ساماندهی آن از ضرورتهای مهم در این کلانشهر بوده است.
وی ادامه داد: موارد اجتماعی و مباحث مرتبط با جرم، جرم شناسی و مسائل حاشیه نشینی از چالشهای کشف رود در کنار معضلات زیست محیطی این رودخانه بوده است.
معاون دادستان مشهد گفت: بازگشایی بستر و حریم کشف رود بدون همکاری دستگاه قضایی میسر نبود و این موضوع می تواند الگوی خوبی برای از بین بردن معضلات مشابه باشد.
وی افزود: بدین منظور کارگاههای غیرمجاز مانند دباغی و قالیشویی که در این منطقه فعالیت داشتند بطور موقت تعطیل شد و ساماندهی و انتقال آنان به مکان دیگر بلافاصله صورت گرفت.
فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: مشکل کمبود آب و محیط زیست یک مساله جهانی است و نیازمند همکاری، همفکری و تشریک مساعی فرامرزی دارد.
محمدرحیم نوروزیان افزود: در شرایط کنونی اگر هر نقطه از جهان ناامن بوده و یا مشکلی داشته باشد این امر مخصوص آن منطقه نیست و به همه جهان سرایت می کند مانند تروریسم در سوریه که دامن کشورهای اروپایی را هم گرفته است.
وی ادامه داد: مشکلات فقر و محیط زیست نیز همین گونه است بطوری که در هر نقطه از جهان وجود داشته باشد به دیگر مناطق نیز سرایت خواهد کرد.
فرماندار مشهد با بیان اینکه کشف رود از سالیان سال یکی از مشکلات اساسی مشهد بود گفت: این مشکل با اجرای طرح بازگشایی بستر و حریم رودخانه به همت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و دیگر دستگاههای ذیربط در حال رفع است.
وی از سفیر هلند و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیز که در این نشست حضور یافتند بخاطر بازدید از طرح عملیات رفع تصرف رودخانه کشف رود و حل مشکلات زیست محیطی در این زمینه تشکر کرد.
شعبه ای از 'کشف رود' از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره ها باقی مانده از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد 'رود تجن' نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه می یابد و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.