سید رضا موسوی نیا روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت شش میلیون نفری خراسان رضوی ساکن سه و هزار و 335 روستا و آبادی هستند که بنیاد مسکن برای عمران و آبادانی آنها در سال گذشته طرحهای مختلفی را اجرا کرد.
وی افزود: اعتبارات مناسبی در سال گذشته به عمران و آبادانی روستاهای این استان اختصاص یافت که در اجرای طرح های هادی و ساخت مسکن روستایی بسیار موثر بود.
وی اظهار کرد: در حوزه عمران روستایی در سال گذشته 300 میلیارد ریال به اجرای طرح های هادی روستایی در خراسان رضوی اختصاص یافت که در این راستا طرح هادی 252 روستای بیش از 20 خانوار اجرا شد، 65 طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفت و همچنین 230 روستا با قیر رایگان آسفالت و معابر آنها نوسازی شد.
موسوی نیا گفت: تاکنون طرح هادی برای تمام 2 هزار و 524 روستای بیش از 20 خانوار خراسان رضوی تهیه شده و در یکهزار و 32 روستا نیز اجرا شده است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته در حوزه عمران روستایی، 282 محدوده طرحهای هادی در دست گازرسانی اصلاح شد و 750 پرونده مربوط به تغییر کاربری در حوزه طرح های هادی روستایی بررسی گردید.
وی اظهار کرد: طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از سال 1386 در سراسر کشور به اجرا درآمد که از این محل تاکنون بیش از 105 هزار مسکن روستایی در این استان بهسازی و مقاوم سازی شده است.
موسوی نیا گفت: سهمیه سال گذشته خراسان رضوی از محل طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، نوسازی و مقاوم سازی 15 هزار و 800 واحد مسکونی بود که از این تعداد احداث و مقاوم سازی سه هزار و 603 واحد انجام گرفت و یکهزار و 12 قطعه زمین برای احداث مسکن به متقاضیان در روستاها واگذار شد.
وی افزود: همچنین در سال گذشته 2 هزار و 700 واحد مسکونی روستایی خراسان رضوی براساس تفاهم نامه منعقد شده با شرکت بیمه میهن در مقابل خسارت ناشی از آتش سوزی، سیل و زلزله بیمه شد.
وی اظهار کرد: با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی نیز طی سال گذشته برای هفت هزار و 562 واحد مسکونی سند روستایی صادر شد.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته در راستای عمل به تفاهم نامه منعقد شده با سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، به تامین مسکن متقاضیان محروم روستایی و مشمولان تفاهم نامه مزبور کمک شد و 82 میلیارد و 733 میلیون ریال در این زمینه اختصاص یافت.
موسوی نیا در باره مطالعات انجام گرفته توسط بنیاد مسکن در حوزه مسکن روستایی افزود: ایمن سازی رانش روستای 'سررود' از توابع شهرستان کلات، مطالعه فرونشست دشت فریزی شهرستان مشهد، مطالعه فرونشست دشت نیشابور در روستای اردمه، ارزیابی مقدماتی خطر لغزش زمین در روستای 'دلمه علیا' در شمال چناران، مطالعه رهاسازی سنگهای معلق در روستای 'طرق' کاشمر، مطالعه پایدارسازی جداره در مجاورت روستای قره جقه شهرستان قوچان به منظور پیشگیری از رانش کوه در سال گذشته انجام گرفت.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن مطالعه شناخت روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی در شهرستان های تربت جام، فیروزه، جغتای و کاشمر به طور کامل انجام شد و نرم افزار کنترل نظارت بهینه ناظرین فنی روستایی به صورت آزمایشی در شهرستان های تربت جام و تایباد تهیه شد.
استان خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومتر مربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور و متشکل از 28 شهرستان، 70 بخش، 72 شهر، 164 دهستان و سه هزار و 335 روستاست.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.