به گزارش ایرنا، این شهرستان به مرکزیت شهر سلطان آباد با حدود 40 هزار نفر جمعیت در شمال غربی خراسان رضوی از جنوب به سبزوار، از شمال به اسفراین، از غرب به جوین و از شرق به شهرستانهای نیشابور و فیروزه محدود است.
عبور جاده ترانزیتی سبزوار - قوچان و راه آهن سراسری از این شهرستان خوشاب را از نظر ارتباطات، ترانزیت و بازرگانی در وضعیت مطلوبی قرار داده است. این شهرستان دارای 60 اثر تاریخی ثبت شده است که از این تعداد 12 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وجود طبیعت زیبای گردشگری در بخش مشکان، دره یام، روستای طبس بخشی از ظرفیتهای طبیعت گردی خوشاب است.
همچنین وجود بقاع امام زاده سیدمحمد و امامزاده عبدالرحمن، مجموعه تاریخی بابا لنگر، حمام بابا لنگر، بنای ورودی، سرابه، آرامگاههای میرمطهر و حاج بابا توکل، تپه قصر مشکان، مقبره گل گنبد، یخدان سلطان آباد، چهارطاقی میر ظفر، دژ علی تپه و آسیابهای قدیمی بخشی دیگر از ظرفیتهای تاریخی و دیدنی خوشاب هستند.

* بقعه متبرکه امامزاده حیدر
این بقعه در ارتفاعات شمال روستای طالبی بخش مرکزی خوشاب قرار دارد که در سالهای اخیر اقداماتی برای مرمت و احیای بنا صورت گرفته و این آرامگاه در ارتفاعات و در منطقه ای خوش آب و هوا هر ساله پذیرای میهمانان و زائران بسیار است.

* تپه قصر مشکان
تپه تاریخی قصر مشکان مربوط به سدهٔ 7 تا 9 ه.ق است و در شهرستان خوشاب در محدوده روستای مشکان واقع شده است. این اثر در تاریخ 16 شهریور 1383 با شمارهٔ ثبت 11065 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* امامزاده ابراهیم بن عباس
بقعه شاهزاده ابراهیم بن عباس در 45 کیلومتری غرب شهر سلطان آباد و در روستای نوده انقلاب قرار دارد و در سالهای اخیر به سبب استحکام بخشی و مرمت بنا تغییراتی در آن صورت گرفته است.

* امامزاده جعفر روستای چاهک
این بنا از ابنیه ارزشمند متعلق به دوران صفوی و بنایی هشت ضلعی است که جبهه شمالی و جنوبی آن را الحاقات خشتی در برگرفته است. بنای اصلی و اطاق مقبره بر روی یک سکوی آجری بنا شده که ایوان اصلی بنا به آن سمت باز می شود. این سکو 16.60 متر مربع طول و 2.5 مترمربع عرض دارد.
در دوره قاجار داخل بنا را سفیدکاری و حاشیه ابتدای شروع گنبد را با آیات قرآن که دارای زمینه لاجوردی رنگ است مزین کرده اند و در داخل بنا قطعه سنگی موجود است که جای پای کودکی را با ظرافت خاصی در آن حکاکی کرده اند.

* امامزاده جعفر بن موسی
آرامگاه امامزاده جعفر بن موسی در روستای درفک قرار دارد. بنای این بقعه در سالهای اخیر ساخته شده و هنوز کار آن به اتمام نرسیده است.

* مجموعه تاریخی بابالنگر
مجموعه تاریخی روستای بابالنگر شامل دو آرامگاه به نامهای آرامگاه میرمطهر و آرامگاه بابا توکل و ورودی این آرامگاهها و حمام و سردابه های پیرامون آنهاست. این مجموعه بر فراز ارتفاعات روستا و در جبهه شمالی آن قرار دارد.
آرامگاههای روستای بابالنگر متعلق به دوران سلجوقی و قرن هفتم هجری است البته در ادوار بعدی حتی تا عهد قاجار مورد مرمت و تعمیرات فراوان قرار گرفته اند.
بنای قدیمی تر که سازه ای از سنگ با ملات گچ دارد از بیرون یک پلان مربع شکل است که ایوانی بلند و رفیع روی ضلع شرقی آن تنها راه دسترسی به فضای درونی را میسر می سازد.
این ایوان با عمقی حدود 2متر کم عرض و بلند با قوس جناقی که البته بخش اعظمی از آن فرو ریخته با دری کوچک و کوتاه روی اسپر آن امکان دسترسی به فضای داخل آرامگاه را که پلانی چهار گوش به عنوان گنبدخانه و چهار طاقنمای کم عمق در چهار ضلع اصلی دارد ممکن می سازد.
ین اثر آذر 1380 با شمارهٔ ثبت 4463 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* آرامگاه گل گنبد
اسلوب معماری این بنا و نحوه تبدیل پلان از مربع به دایره با گوشه سازیهای انجام گرفته و کشیدگی اندام بنا دهانه کم ارتفاع زیاد مربوط به دوره مغول است. ورودی بنا به صورت ایوان از ضلع جنوبی است که در طرفین ورودی بقایای ایوانی است.
گنبدخانه آن در چهار جهت اصلی به صورت در گاهی قابل دسترسی بوده که در حال حاضر مسدود شده است.

* آسیابهای روستای درفک
در پایین دست روستای درفک بقایای سه آسیاب آبی قرار دارد. دو تا از این آسیابها با فاصله کم و آسیاب سومی در فاصله تقریبی یک کیلومتری از روستا قرار دارند. هم اینک تنها آثار تنوره این آسیابها به چشم می خورد که البته تنوره آسیاب سومی سالمتر و سنگ آسیاب نیز همانجا موجود است.

* سنگ سوراخ درفک
در حاشیه شمال شرقی روستا و در کنار مسیر آن به روستای رود سراب، صخره ای بزرگ و سفید رنگ قرار دارد. در ارتفاع یک متری این صخره از سطح زمین سوراخی به قطر تقریبی 40 سانتی تر و طول یک و نیم متر وجود دارد.


* یخدان سلطان آباد
این یخدان دایره شکل با قطر 8 متر دارای دو ورودی است. مصالح آن خشت و گل است که از گل در ایجاد عایق استفاده کرده اند. قدمت بنا به دوره قاجار می رسد و درفهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

* بقعه امامزاده ابراهیم عباس
بقعه شاهزاده ابراهیم ابن عباس در 45 کیلومتری غرب شهر سلطان آباد و در روستای نوده قرار دارد که در سالهای اخیر به سبب استحکام بخشی و مرمت بنا تغییراتی در آن صورت گرفته است.
سلطان آباد مرکز شهرستان 40 هزار نفری خوشاب در فاصله 197 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: جواد پورسخاوت **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
8144/7499/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.