محمد حسن جعفری روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:سیاست مجاهدان افغانی نیز از ابتدا این نبود که روسها از افغانستان بروند و غربی ها جایشان را بگیرند.
وی گفت:نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از هزاران فرسخ دورتر به افغانستان آمدند و به قرآن و علمای افغانستان اهانت کردند و برای نوامیس این کشور مسائلی را به وجود آوردند.
او افزود: تاکنون در بمباران های آمریکائی ها هزاران نفر از مردم افغانستان جان باخته اند که نمونه بارز آن بمباران بیمارستانی در قندوز بود که پزشکان بدون مرز فرانسه آن را اداره می کردند.
وی تاکید کرد:از آمریکائیان می خواهیم که اگر به دنبال صلح و ثبات در افغانستان هستند کشورمان را ترک کنند تا بهانه ای هم برای حضور و فعالیت تروریستها در افغانستان وجود نداشته باشد.

* غرب، عربستان و ترکیه به وجود آورنده داعش هستند
دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: این حزب باور دارد که به وجود آورنده داعش و طالبان سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی غرب است و ترکیه و عربستان هم در این امر به نحوی دخیل هستند که البته نقش عربستان در این میان بیشتر است.
جعفری افزود: نقش عربستان، ترویج سلفی گری و بدعت در دین است و حاکمان ریاض که مدعی اند خادم حرمین شریفین هستند نباید علیه مردم مسلمان دیگر کشورها اقدام نظامی کنند و حتی برخی از اعضای حزب رفاه ملی افغانستان معتقدند که حاکمان عربستان را به جای آل سعود باید آل یهود خواند.
وی گفت:عربستان سعودی حتی در نیجریه و بحرین هم علیه شیعیان دخالت می کند در حالی که اگر در ادعای خود مبنی بر این که به دنبال اتحاد مسلمانان است صادق باشد باید دست از این اعمال بردارد.
او افزود: حاکمان عربستان به برادران فلسطینی ما هم جفا کردند و خیانتهای آنهاست که موجب شده مساله فلسطین بعد از شش دهه به نتیجه مطلوب نرسد.
او افزود:حزب رفاه ملی افغانستان در تئوری، عمل و ایدئولوژی با طالبان و گروههای هراس افکن مخالف بوده، هست و خواهد بود و همان گونه که دولت افغانستان اعلام کرده است در افغانستان داعشی وجود ندارد بلکه گروهی که به عنوان داعش در افغانستان فعالیت می کند ترکیبی از نیروهای رادیکال طالبان است که بیشتر در ننگرهار و قندهار حضور دارند.
وی تاکید کرد:از سوریه کسی به عنوان داعش به افغانستان نیامده است و همین گروههای سلفی و و هابی و تروریستی که عربستان و غرب به وجود آورده اند داعش افغانستان را تشکیل می دهند.
دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت:خود طالبان اعلام کرده است که میانه رو و تندرو ندارد و دست این گروه به خون بسیاری از مردم افغانستان و نیز تعداد زیادی از بزرگان این کشور همچون استاد عبدالعلی مزاری، استاد برهان الدین ربانی، شهید مصطفی کاظمی و حتی احمد علی کرزی آغشته است.
جعفری افزود:طالبان در دانشگاه کابل و مناطق دیگر روی عزاداران حسینی تیراندازی کرده و آنان را از ساختمان پایین انداخته و یا در 'ده مزنگ' کابل حدود 300 تا 400 نفر را شهید و مجروح کرده اند.
وی اضافه کرد' طالبان یک روز در منطقه 'شاه شهید' کابل صدها نفر را می کشد، روز دیگر منطقه 'رجال برجسته' کابل که نیروهای امنیتی در آنجا مستقر هستند را مورد حمله قرار می دهد و یک روز هم در بیمارستان 400 تختخوابی 'سردار محمد داوود خان' در منطقه 'وزیر اکبر خان' کابل 91 نفر را زخمی و 50 نفر را شهید می کند.
وی گفت: متاسفانه بعضی عناصر طالبان در بدنه دولت افغانستان حضور دارند که دولت باید آنها را شناسایی کند نه این که به شکل نمادین کارهایی انجام دهد.
او افزود: بارها شاهد بوده اید که سربازی افغانی، دیگر همقطاران خود را شهید کرده و به طالبان چه در قندوز و چه در جاهای دیگر پیوسته است که این نشان از نفوذ طالبان در نهادهای نظامی افغانستان دارد.
وی گفت:با طالبان باید با زبان خودشان صحبت کرد چون اینها طالب صلح نیستند و مردم افغانستان و ما معتقد و باورمند هستیم که آبشخور پدیده طالبان و طالبانیزم و گروههای تروریستی و دهشت افکن جایی دیگر غیر از افغانستان است.
او افزود:این گروهها از خود استقلالی ندارند و تراوشات فکری شان را به نام اسلام عرضه می کنند چون از اسلام هم آگاهی ندارند و معلومات دینی و اسلامی آنان ناقص و اندک است.
وی گفت:کسانی دیگر از بیرون مرزهای افغانستان این گروهها را هدایت، راهنمایی و رهبری می کنند و به آنها امکانات می دهند و اینها همین غربیها و دستگاههای اطلاعاتی عربی هستند.
جعفری افزود:غرب می دید که مردم حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی به اسلام گرایش می یابند و هژمونی اش رو به افول است لذا این گروهها را با کمک عربستان، پاکستان و ترکیه ساخت تا هم اسلام را بدنام کند و هم به مقاصد و اهدافش برسد.

* دولت افغانستان به وعده هایش عمل کند
دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت:این حزب از وعده توزیع تذکره های الکترونیکی (شناسنامه های الکترونیکی) برای مردم افغانستان و برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی (شوراهای شهر و روستا ) استقبال می کند و آن را گامی مهم و ارزشمند می داند و امیدوار است که دولت به وعده هایی که داده است جامه عمل بپوشاند.
جعفری افزود: دولت افغانستان در ابتدای کارش گفته بود که قانون اساسی را تعدیل، لویه جرگه را برگزارو تذکره های الکترونیکی را توزیع می کند و رفتار خود با اپوزوسیون( مخالفان) را ساماندهی می کند که متاسفانه این اقدامات را انجام نداده است و همه این موارد جزو خواسته های حزب رفاه است که برای تغییر شرایط باید محقق شود.
وی گفت:از دولت افغانستان می خواهیم که بیش از این جاده را یک طرفه نسازد و اگر می خواهد افغانستان به سوی ملت شدن گام بردارد سعی و تلاش کند که از همه اقوام استفاده کند.
او افزود:کار برای جوانان، ریشه کن کردن فساد، عدم ترجیح یک افغانی بر افغانی دیگر، شعارهایی بود که هم عبدالله و هم اشرف غنی در رقابتهای انتخاباتی خود سر دادند که باید به آنها جامه عمل بپوشانند و در عزل و نصب مسئولان، قومیت و نژاد و زبان را ملاک قرار ندهند و سعی کنند تصمیماتشان همه اتباع افغانستان را بر بگیرد.
وی گفت:مسئولان، پیش از این وعده داده بودند که منطقه جا قوری استان غزنی افغانستان با افزون بر 300 هزار نفر جمعیت و فرمانداری بسیار بزرگ شیعه نشین را به استان (ولایت)تبدیل می کنند اما این کار انجام نشد.
او افزود:حزب رفاه ملی افغانستان خواهان تشکیل دو ولایت دیگر یکی در پنجاب که جمعیت زیادی دارد و دیگری در لعل و سرجنگل که جزو استان غور است هم می باشد.
افغانستان با پاکستان در جنوب و شرق، با ایران در غرب، با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در شمال و با چین در شمال شرقی همسایه است.
پیوندهای فرهنگی ریشه دار و مرز مشترک زمینه توسعه روابط تجاری و سیاسی افغانستان و ایران را فراهم کرده است.
1922/ 6012 خبرنگار:کامیار اسماعیل پور**انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.