به گزارش ایرنا، مهدی قزلی روز یکشنبه در نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در مشهد افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی کشور برای سومین سال متوالی برگزاری جشنواره شعر فجر را بر عهده داشته است.
وی اظهار کرد: تلاش می شود با برگزاری محافل جانبی جشنواره شعر فجر در شهرهای دیگر کشور در مسیر تمرکززدایی گام های موثری برداشته شود.
وی گفت: در جشنواره امسال شعرا و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف شرکت می کنند که در مورد شعر فارسی فعالیت های پژوهشی انجام داده اند.
قزلی با بیان اینکه باید شرایط مناسب برای حضور شعرایی که در کشورهای دیگر به زبان فارسی شعر می سرایند فراهم گردد، افزود: امسال به صورت ویژه به شعرای افغانستان توجه شده و در مراسم پایانی جشنواره شعرای این کشور شرکت خواهند داشت.
وی اظهار کرد: صبح دوشنبه 16 اسفند شعرا و مهمانان یازدهمین جشنواره شعر فجر در نیشابور حضور خواهند یافت و محفل شعرای خراسانی و مشهدی نیز روز سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.
وی گفت: نشست بررسی تخصصی شعر و ادبیات فارسی نیز با حضور دکتر یاحقی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.
قزلی خاطر نشان کرد: برگزاری کارگاه های تخصصی و بررسی پژوهش های انجام شده در حوزه شعر و ادبیات فارسی می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمند به همراه داشته باشد.
وی به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی جشنواره شعر فجر در مشهد اشاره کرد و گفت: حضور شعرای برجسته کشور، داوران و نامزدهای بخش های مختلف از جمله برنامه هایی است که در مراسم پایانی این جشنواره در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تلاش می کنیم در سال های آتی ویژه برنامه جایزه جهانی شعر فارسی در کشور برگزار شود.
قزلی با بیان اینکه جشنواره شعر فجر به هیچ عنوان دولتی نیست، اظهار کرد: در حوزه داوران نیز هیچ گونه توصیه ای نشده است و این جشنواره یک جشنواره ملی است.
وی ادامه داد: از سال آینده بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برگزیده شعر فجر برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز خواهد بود.

* ضرورت توجه شعر فارسی به پشتوانه های فکری
دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر نیز در این نشست گفت: تلاش می شود شعر فارسی بتواند به دوره بالندگی خود برگردد و تاثیرات خود را در دنیا بر جای بگذارد.
محمد کاظم کاظمی با بیان اینکه گفتمان وطن فارسی در حال شکل گرفتن است، افزود: دوران چالش های موجود میان شعرا بر اساس اینکه در کدام کشور متولد شده اند به پایان رسیده است.
وی اظهار کرد: در جشنواره شعر فجر امسال مسیر داوری متفاوت شده و فقط کتاب های منتشر شده در طول یک سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.
وی گفت: بیش از هزار کتاب بررسی شده در سه بخش شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و در باره شعر مورد داوری قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه 15 نامزد در حوزه شعر افغانستان معرفی می شود، افزود: آثار 10 سال اخیر شعرای افغانستان که در ایران و افغانستان به چاپ رسیده توسط هیات داوران مورد بررسی قرار گرفته است.
دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر خاطر نشان کرد: هیچ گونه پیشنهادی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص هیات داوران انجام نشده است.
وی با بیان اینکه باید در حوزه فعالیت های پژوهشی اقدامات گسترده ای در داخل کشور انجام شود، گفت: شعر فارسی باید به پشتوانه های عظیم فکری خود اتکا کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با قدردانی از اهتمام ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری برنامه های فرهنگی در این استان گفت: مشهد به دلیل جایگاه ویژه ای که در ادبیات کشور دارد و با توجه به اینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفته است میزبان جشنواره شعر فجر است.
سید سعید سرابی افزود: برگزاری این جشنواره در خراسان رضوی می تواند دستاوردهای بسیار ارزشمند در حوزه شعر و ادبیات فارسی به همراه داشته باشد.
یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر که از هفتم بهمن ماه با شعرخوانی شاعران برجسته کشور در خانه تاریخی عامری ‌های کاشان آغاز شده، روز 18 اسفند در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به کار خود پایان می دهد.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.