رمضانعلی سبحانی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مباحث مهم در توسعه روستاها، تثبیت جمعیت و کاهش مهاجرت، توجه به بخش کشاوری است.
وی اظهار کرد: به علت کاهش نزولات آسمانی، توسعه سیستم مکانیزاسیون کشاورزی، آبیاری و فناوری های نوین در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته بطوریکه در پایان برنامه ششم باید بیش از 80 درصد مزارع کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شوند.
وی گفت: همچنین برای حمایت از کشاورزان و خرید تضمینی محصولات مقرر شد پرداخت مبلغ محصولات خریداری شده از کشاورز بیش از 2 ماه طول نکشد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه سازمان تنظیم بازار، هدایت محصولات کشاورزی به سوی نیاز جامعه است زیرا قیمت برخی محصولات کشاورزی به علت وفور آنها تا حدی کاهش می باید که کشاورز دیگر رغبتی برای کاشت آن در سال بعد ندارد.
وی اظهار کرد: این در حالی است که با کاهش میزان محصول، قیمت آن در بازار افزایش یافته و ثبات بازار از بین می رود لذا دولت مکلف است تنظیم بازار برای محصولات کشاورزی را با دقت پیگیری کند.
رئیس جهاد کشاورزی جوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 250 هکتار از اراضی جوین زیر کشت پیاز است که سالانه حدود 15 هزار تن محصول از آنها برداشت می شود.
علیرضا هاشم آبادی افزود: به دلیل نوسانات قیمت پیاز در فصل برداشت، کشاورزان 50 درصد محصول خود را در این زمان در انبار نگهداری می کنند.
وی اظهار کرد: امسال به دلیل کاهش قیمت، هشت هزار تن پیاز در جوین انبار شده که در حال فاسد شدن است.
وی گفت: پیشنهاد خرید تضمینی پیاز توسط جهاد کشاورزی جوین به سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی ارائه شده که قرار است خرید تضمینی این محصول توسط سازمان تعاون روستایی طی یک هفته آینده انجام شود.
هاشم آبادی به کشاورزان توصیه کرد برای جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت محصولات، توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را رعایت کنند.
وی افزود: با توجه به محدودیت های آب و خشکسالی های پی در پی هر چند سطح زیر کشت اراضی نسبت به گذشته کاهش یافته اما با مدیریت صحیح، روند تولید و عملکرد محصولات افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: وسعت اراضی باغی و زراعی این شهرستان حدود 35 هزار هکتار و محصولات عمده آن گندم، جو، چغندر قند و پیاز است.
'نقاب' مرکز شهرستان جوین در 320 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
8145/7500/ 6053 خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.