سید حسن میرعماد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: میزان ریالی خسارت به محصول گندم در سال زراعی 95- 96 در حال حاضر قابل برآورد نیست و در فصل برداشت این محصول، میزان خسارت مشخص می شود.
وی خاطرنشان کرد: با ارایه برنامه های مدیریت آبیاری و تغذیه بهینه بذر گندم در چندماه مانده به برداشت گندم، می توان در کاهش خسارت های وارد شده قدم های مؤثری برداشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: گندمکاران استان در سال زراعی گذشته 107 هزار تن گندم برداشت کردند که 99 هزار تن از آنان خریداری شد و پیش بینی می شود تولید گندم در سال زراعی 95- 96 به 110 هزار تن برسد.
میرعماد ادامه داد: برای سال زراعی 95-96 در بیش از 21 هزار و 450 هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم به صورت آبی و در هشت هزار و 500 هکتار گندم به صورت دیم کشت شده است.
وی اضافه کرد: با هدف نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، در سال زراعی 95- 96 محصول جو در بیش از 13 هزار و 791 هکتار به صورت آبی و در سه هزار و 800 هکتار نیز به صورت دیم کشت شد.
میرعماد با بیان این که برف و سرما به 25 تا 30 درصد از درختان سیاه ریشه در استان سمنان خسارت وارد کرده است، گفت: انتظار می رود با هرس درختان و اقدام های پیشگیرنه، از ادامه روند سرمازدگی درختان جلوگیری شود.
وی افزود: به دلیل برداشت به موقع محصول چغندر قند در منطقه کالپوش شهرستان میامی، خسارت قابل توجهی به چغندرکاران این مناطق وارد نشده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: زیتون، انار، انگور و محصولات گلخانه ای در مواجهه با سرما و برف آسیب پذیر هستند که کشاورزان با اجرای برنامه های راهبردی، می توانند از افزایش سرمازدگی درختان و محصولات زراعی جلوگیری کنند.
تولید گندم در سال زراعی 94- 95 در استان سمنان حدود 38 درصد رشد داشت.
ضریب خوداتکایی کشور در گندم در سال 93 حدود 77.3 درصد در سال 94 حدود 85.2 درصد بود که به همت دولت یازدهم، ضریب خوداتکایی گندم در ایران در سال 95 به 100 درصد رسید و کشور در تولید گندم به خودکفایی رسید.
43 هزار بهره بردار در حوزه های مختلف کشاورزی در استان سمنان فعالیت دارند.
7339/6103
خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.