حسین شرافتی راد روز شنبه در نشست بررسی موانع حوزه ترانزیت و صادرات در جمع مسئولین استانی و شهرستانی افزود: یکی از مهمترین مشکلات مرز دوغارون فرآیند صادرات است که این مهم باید در مرز تسریع شود و کالاهای صادراتی به ویژه فاسد شدنی در حداقل زمان ممکن صادر شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون روزانه افزون بر 350 کامیون ترانزیت از مرز دوغارون به سوی کشور افغانستان در حرکت می باشند که در صورت تسهیل در روند حرکت آنها این تعداد افزایش می یابد.
وی گفت: برنامه های دیگری در راستای تقویت زیرساخت های صادراتی در این مرز از جمله راه اندازی نمایشگاه دائمی و پردیس دانشگاه نیز در دست اقدام است که بهره برداری از این طرح ها به رونق صادرات استان کمک شایانی خواهد کرد.
فرماندار تایباد افزود: اگر امور گمرکی و برنامه های خروج تسریع و تسهیل یابد و مدیریت واحد در مرز وجود داشته باشد می توان از این مزیت در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره برد.
وی اظهار کرد: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت و صادرات انواع کالاهایی می باشد که از طریق بندر عباس وارد این گمرک می شود و مرز دوغارون نقش پل ارتباطی را دارد.
وی به مهمترین بازار کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون 120کیلومتر فاصله دارد.
شرافتی راد، همجواری این شهرستان با کشور افغانستان را فرصت طلایی در زمینه های مختلف اشتغالزایی دانست و افزود: گمرک دوغارون در این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین و برترین گمرکات کشور است که بیش از 100سال قدمت دارد و بیش از 50 درصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی از طریق این گمرک صادر می شود.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون و 130هزار تن انواع کالا از طریق این گمرک به بازارهای هدف افغانستان صادر می شود که نشان از علاقه مندی بازارهای این کشور به کالاهای ایرانی دارد.
وی گفت: هم اکنون انواع مواد غذایی، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، انواع فلزات و لبنیات از طریق مرز دوغارون به افغانستان صادر می شود.
فرماندار تایباد به وجود افزون بر 470 کارخانه و واحد تولیدی در شهرک صنعتی هرات افغانستان و برخی نواحی این ولایت اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیشترین اقلام مورد نیاز ولایت هرات از استان خراسان رضوی و برخی نیز از دیگر استان ها همچون تهران، اصفهان، شیراز و یزد وارد می شود.
شهرستان تایباد 90 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
این شهرستان در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7494 / 6053 خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.