مجتبی مزروعی روز شنبه در مراسم تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی شهرستان قوچان افزود: افزایش تولید کنندگان برتر در استان خراسان رضوی بیانگر دانایی جامعه کشاورزی این استان است و توانمندی آنان نشات گرفته از دانش آنها در این زمینه است.
وی اظهار کرد: عمده تولیدکننده ‌های نمونه این استان دارای تحصیلات لیسانس، فوق ‌لیسانس و دکترا هستند و حتی کسانی که مدارک کمتر از دیپلم نیز دارند از دانایی لازم در کار خود برخوردارند.
وی پرداختن به بازرگانی را یکی از اولویت ‌های این سازمان در سال زراعی جدید دانست و گفت: برای توسعه بازرگانی نیاز به صنایع تبدیلی و فراهم ‌سازی زیرساخت‌ ها برای سرمایه‌ گذاری داریم.
مزروعی منابع مالی، مردمی و دولتی موجود در بانک ‌ها را امانتی نزد بانک دانست و افزود: این سرمایه باید به توسعه کشور اختصاص یابد و هنر رئیس بانک این است که با در اختیار قراردادن منابع به کارآفرینی کمک کند.
وی با بیان اینکه عمده برنامه و اولویت توسعه بازرگانی در این استان، صادرات محصولات است، اظهار کرد: امروز محصولاتی باید تولید شود که در کشورهای همجوار توان رقابت داشته و ارزان ‌تر تولید شود.
وی گفت: علاوه بر آن باید به بهره ‌وری آب به‌ عنوان پایه تولید نیز توجه شود.
مزروعی افزود: امروز برای اجرای آبیاری تحت‌ فشار هیچ محدودیت مالی در استان وجود ندارد و تا هزار میلیارد ریال امکان تأمین مالی در این زمینه وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به انتقال آب با لوله و پیگیری‌ های انجام ‌شده در سفر هیات دولت در این زمینه اظهار کرد: برای این منظور هزار میلیارد ریال در نظر گرفته ‌شده که به هر شهرستان که دارای افزایش در شاخص‌ های توسعه بازرگانی، سیستم آبیاری تحت ‌فشار و کشت گلخانه ‌ای باشد اعتبار بیشتری تعلق می‌ گیرد.
سرپرست جهاد کشاورزی قوچان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه منزلت اجتماعی فعالین بخش کشاورزی در جامعه باید به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: قوچان با تولید 320 هزار تن محصول باغی، زراعی، دامی و آبزیان در بسیاری از محصولات رتبه اول تا سوم استان را به خود اختصاص داده است.
علی جنانی افزود: وجود ظرفیت فراوری روزانه 800 تن شیر در قوچان، بیش از 40 تشکل وابسته به بخش کشاورزی و به‌ روز کردن تولید محصولات خاص مانند انگور، کشمش، سیب ‌درختی و لبنیات نشانگر ظرفیت بسیار کشاورزی در این شهرستان است.
وی اظهار کرد: برای پایداری روستاها به ‌عنوان اساس توسعه کشور باید سطح درآمد روستائیان را افزایش داد زیرا در غیر این صورت ارائه انواع خدمات رفاهی به روستاها نتیجه ‌بخش نخواهد بود و مهاجرت آنان ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اهداف سند توسعه بخش کشاورزی در قوچان گفت: افزایش راندمان و بهره‌ وری، تجمیع آبی و یکپارچه ‌سازی اراضی، توسعه مجتمع ‌های گلخانه‌ ای و دامپروری و شیلات، توسعه صنایع تبدیلی، ایجاد بازارها و مراکز عرضه مستقیم از جمله این اهداف است.
جنانی افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزی، پرداخت بیش از دو سوم بیمه محصولات کشاورزی، تسهیلات ارزان‌ قیمت برای توسعه مکانیزاسیون و خط ویژه اعتباری برای افزایش کشت ‌های گلخانه‌ ای از اقدامات حمایتی دولت در این شهرستان به شمار می رود.
7501 / 6053 خبرنگار: حبیبه احسنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.