به گزارش ایرنا محمد علی نبی پور روز یکشنبه درشست بررسی ضرورتهای راه اندازی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی گناباد افزود: با توجه به خسارتهای خشکسالی های سال های گذشته و همچنین سرمازدگی؛ توان فعالان بخش کشاورزی گناباد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: در این شرایط با اعطای تسهیلات با نرخ سود 15 و 18 درصد به فعالیت کشاورزی در گناباد منطقی نیست و بیشتر کشاورزان را بدهکار می‌کند.
وی راه اندازی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی را از ضرورتهای توسعه این بخش در شهرستان دانست و خواستار سرعت بخشی در راه اندازی آن شد.
مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی این شهرستان با سرمایه اولیه 100 میلیارد ریال و با مشارکت کشاورزان 78 روستای شهرستان و بخش دولتی در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.
علیرضا حسین زاده گفت: 49 درصد این سرمایه دولتی و از محل فروش املاک اضافی دولتی و بقیه مردمی و توسط کشاورزان و تشکل ها و دیگر دست اندرکاران ذیربط تامین می شود.
وی خاطر نشان کرد: مجموع ارزش تولیدات بخش کشاورزی گناباد در سال زراعی جاری سه هزار و 180 میلیارد ریال برآورد شده است و میزان سهم هر روستا بر اساس ارزش تولیداتشان که شامل سطح منابع آبی و میزان تولیدات دامی است، مشخص می‌شود.
تداوم خشکسالی 10 ساله بیش ازیکهزار و 580 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی گناباد وارد کرده است که 47 درصد این خسارت مربوط به باغها، 43 درصد دام، هشت درصد بخش زیربنایی و دو درصد مربوط به زراعت است.
آب چاههای آب کشاورزی گناباد نیز با ادامه پدیده خشکسالی به شدت افت کرده و میزان آبدهی آنها سالانه به طور متوسط 15 سانتیمتر کاهش یافته است.
30 درصد روستاهای این شهرستان هم با تنش و کمبود آبی شدید مواجه هستند و با تانکر آبرسانی می شوند.
14 هزار بهره بردار در بخشهای زراعت، دام و باغداری گناباد از افزون بر 400 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 346 رشته قنات بهره می برند.
مرکز شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کاخک، سه شهر شامل گناباد، بیدخت و کاخک و همچنین 106 روستا است و 34 هزار نفر از جمعیت آن ساکن روستاها هستند.
2095/7545/ 6012 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.